Monday, April 11, 2011

HUKUM MELIHAT VIDEO SEKS

Soalan;

Apa hukum kita menonton video seks yang dikatakan seorang pemimpin yang hangat diperkatakan sekarang ini yang sudah ada di internet? Haruskah kita melihatnya dengan niat untuk mengetahui benar atau tidak orang yang dimaksudkan itu?

Jawapan;

Sama ada benar atau tidak, haram melihat/menontonnya. Ia tetap dengan hukum asal iaitu seorang tidak harus melihat aurat orang lain (selain suami-isteri) kecuali jika darurat seperti tujuan perawatan, mudim yang menguruskan khitan, hakim yang menghakimi kes, polis yang menjalankan siasatan dan seumpamanya. Adapun orang lain tetap dengan hukum asal iaitu haram melihat aurat orang lain.

Firman Allah; "Katakanlah kepada orang-orang beriman; hendaklah mereka menyekat pandangan mata mereka (dari memandang kepada yang haram).."
- (Surah an-Nur, ayat 30).

Orang yang upload video sebegitu, ia melakukan dosa menyebarkan kejahatan dan ia turut menanggung dosa orang lain yang melihat video tersebut.

Hendaklah kita sentiasa menjaga maruah diri dan jangan terpengaruh dengan dorongan sekeliling. Orang yang suka menyebarkan kejahatan dan tuduhan-tuduhan buruk kepada orang lain tanpa menggunakan saluran yang ditetapkan Syariat, mereka adalah orang-orang fasik yang diancam Allah dengan siksaan yang berat.

Allah SWT berfirman (bermaksud); "Sesungguhnya orang-orang yang suka berhebah tuduhan-tuduhan yang buruk dalam kalangan orang-orang yang beriman, mereka akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya di dunia dan di akhirat; dan (ingatlah) Allah mengetahui (segala perkara) sedang kamu tidak mengetahui (yang demikian)."
- (Surah an-Nur, ayat 19).

Wallahu a'lam.


Posted by USTAZ AHMAD ADNAN FADZIL
http://ilmudanulamak.blogspot.com

2 comments:

  1. hukum tengok orang bercium macam mana pula?

    ReplyDelete
  2. Salam Anonymous,

    Silalah bertanya kepada Ustaz Ahmad di:
    jpertanyaan@yahoo.com

    Sekian.

    ReplyDelete