Hadith:
Dari Ibnu Umar r.a katanya: Saya dengar Nabi s.a.w. bersabda: "Bagi tiap-tiap orang yang khianat (penipu), ada bendera yang dipancangkan tanda khianatnya di hari kiamat kelak.”
Huraian Hadith:
Rasulullah s.a.w. menjelaskan sifat-sifat orang munafiq. Di antaranya:
~ apabila ia berkata, ia berbohong,
~ apabila berjanji, ia mungkiri
~ dan apabila diberi amanah, ia khianat.
Maka wajar jika Rasulullah SAW menyatakan bahawa berdusta atau berbohong itu termasuk dalam dosa besar.
Dalam sebuah riwayat diceritakan, telah datang kepada Rasulullah s.a.w., seorang lelaki meminta nasihat. Lelaki itu mengaku bahawa dia tidak dapat meninggalkan satu maksiat yang biasa dilakukannya, iaitu berzina. Mendengar pengakuan jujur lelaki ini Rasulullah s.a.w. berwasiat kepadanya: Hanya dengan satu perkara: "Laa Takzib! (Jangan berbohong!)." Ternyata dengan menjaga untuk tetap melaksanakan nasihat Rasulullah s.a.w. itu, lelaki ini dapat menghindari perbuatan maksiat yang susah ditinggalkannya kerana setiap kali dia ingin melakukan zina, dia akan teringat kepada nasihat baginda itu."Bagaimana kalau saya ditanya oleh Rasulullah s.a.w.? Jika saya menjawab: “Tidak, bererti saya telah berbohong. Jika saya mengaku bererti saya wajib dihukum", fikir lelaki tersebut sehingga telah berhenti dari berzina.
- (Bukhari)
Monday, May 21, 2012
The best decision
When you live in fear of making the wrong decision, you are constantly anticipating failure. Delaying or avoiding the decision because of problems which might happen, puts you in a negative mindset. When you are controlled by fear, it focuses you on the negative. When you avoid making a decision, it makes you a passive observer and a helpless victim.
Success and achievement come from taking action. And to take action, you must first make an active decision to do so. Don't let the fear of making the wrong decision prevent you from making any decision at all.
It is very likely that you won't make a perfect decision. Seek instead to make the best decision, based on the direction you've set for yourself and the information that's available to you at the time.
Go ahead. Make the decision. Take action. If it turns out that you've made the wrong decision, you have what it takes to realize that and to make a correction.
Become a positive, active participant in your future. Decide what to do and get on with it.
-Ralph Marston
Success and achievement come from taking action. And to take action, you must first make an active decision to do so. Don't let the fear of making the wrong decision prevent you from making any decision at all.
It is very likely that you won't make a perfect decision. Seek instead to make the best decision, based on the direction you've set for yourself and the information that's available to you at the time.
Go ahead. Make the decision. Take action. If it turns out that you've made the wrong decision, you have what it takes to realize that and to make a correction.
Become a positive, active participant in your future. Decide what to do and get on with it.
-Ralph Marston
MERAWAT SAKIT GIGI, GUSI BENGKAK DAN BERNANAH
Sediakan air garam suam dan serai sebatang. Bersihkan serai dengan membuang daun dan akar serta kulit yang kering, kemudian dibakar di atas api yang sederhana sehingga panas. Kemudian dibaca doa berikut pada pesakit dengan meletakkan tangan di bahagian luar gusi yang sakit iaitu:-
1. Baca surah Al-Fatihah.
2. Kemudian baca ayat 21 dari surah Al-Hasyr
“Sekiranya Kami turunkan Al-Quran ini ke atas sebuah gunung, nescaya engkau melihat gunung itu khusyuk serta pecah belah kerana takut kepada Allah. Dan (ingatlah), misal-misal perbandingan ini Kami kemukakan kepada umat manusia, supaya mereka memikirkannya.”
3. Kemudian baca:
“Ya Allah Ya Tuhanku, Tuhan yang mengecilkan apa yang besar, yang membesarkan apa yang kecil, kecilkanlah apa yang dialami (sebut nama pesakit dan puncanya), wahai Tuhan Yang Maha Pengasih.”
*Pada tanda ( ), hendaklah disebut nama pesakit dibin atau dibintikan dengan nama ibunya sekali.
Kemudian ditiup pada bahagian yang sakit, juga pada serai dan air garam suam. Picit gusi yang bengkak supaya bersih daripada nanah atau kandungan air. Air garam digunakan untuk berkumur-kumur beberapa kali sehingga gusi terasa bersih. Letakkan serai yang masih panas untuk digigit diantara gigi di bahagian yang bengkak.
Sekiranya gigi masih sakit, baca ayat 98 dari surah al-An’am.
"Dan Dia lah yang mencipta kamu dari diri yang satu (Adam), maka (bagi kamu) disediakan tempat tetap (dalam tulang sulbi bapa kamu atau di bumi), dan tempat simpanan (dalam rahim ibu atau dalam kubur). Sesungguhnya Kami telah jelaskan tanda-tanda kebesaran (Kami) satu persatu bagi orang-orang yang mengerti (secara mendalam)."
Sebuah hadis yang diriwayatkan oleh al-Daruqutni dengan sanadnya daripada Ibn Abbas r.a., bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: “Sesiapa yang mengadu gusinya sakit, maka hendaklah ia meletakkan jari-jarinya di atas gusinya dan hendaklah membaca ayat 98 surah Al-An’am.
Petua daripada Dr. Harun Din
Dipetik dari Majalah Solusi
1. Baca surah Al-Fatihah.
2. Kemudian baca ayat 21 dari surah Al-Hasyr
“Sekiranya Kami turunkan Al-Quran ini ke atas sebuah gunung, nescaya engkau melihat gunung itu khusyuk serta pecah belah kerana takut kepada Allah. Dan (ingatlah), misal-misal perbandingan ini Kami kemukakan kepada umat manusia, supaya mereka memikirkannya.”
3. Kemudian baca:
“Ya Allah Ya Tuhanku, Tuhan yang mengecilkan apa yang besar, yang membesarkan apa yang kecil, kecilkanlah apa yang dialami (sebut nama pesakit dan puncanya), wahai Tuhan Yang Maha Pengasih.”
*Pada tanda ( ), hendaklah disebut nama pesakit dibin atau dibintikan dengan nama ibunya sekali.
Kemudian ditiup pada bahagian yang sakit, juga pada serai dan air garam suam. Picit gusi yang bengkak supaya bersih daripada nanah atau kandungan air. Air garam digunakan untuk berkumur-kumur beberapa kali sehingga gusi terasa bersih. Letakkan serai yang masih panas untuk digigit diantara gigi di bahagian yang bengkak.
Sekiranya gigi masih sakit, baca ayat 98 dari surah al-An’am.
"Dan Dia lah yang mencipta kamu dari diri yang satu (Adam), maka (bagi kamu) disediakan tempat tetap (dalam tulang sulbi bapa kamu atau di bumi), dan tempat simpanan (dalam rahim ibu atau dalam kubur). Sesungguhnya Kami telah jelaskan tanda-tanda kebesaran (Kami) satu persatu bagi orang-orang yang mengerti (secara mendalam)."
Sebuah hadis yang diriwayatkan oleh al-Daruqutni dengan sanadnya daripada Ibn Abbas r.a., bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: “Sesiapa yang mengadu gusinya sakit, maka hendaklah ia meletakkan jari-jarinya di atas gusinya dan hendaklah membaca ayat 98 surah Al-An’am.
Petua daripada Dr. Harun Din
Dipetik dari Majalah Solusi
Wednesday, May 9, 2012
Doa Mohon Mendapatkan Anak Perempuan
Bacalah Surah Maryam untuk memohon mendapatkan anak perempuan.
Credit to : Ustaz Kazim
http://www.albarakah.org/ustazonline/index.html
Credit to : Ustaz Kazim
http://www.albarakah.org/ustazonline/index.html
Change
Things change. People change. Rules change. Desires change. Conditions change. Opinions change. The world changes!
Change is everywhere, all the time. What was certain yesterday, is different today, and will be something else tomorrow.
Think of the people you've known for a while. Do you really know them the way they are now, or do you still assume they're basically the same people they were years ago?
Consider how many things in your life have changed in the last six months -- what you've learned and how you've grown.
Whatever it was, it has been done. No amount of agonizing or criticizing will change that. To wish that it had never happened, or to pretend that it didn't, would be a waste of good experience.
Find a way to make the best of it because you can't go backward in time, only forward.
Change is everywhere, all the time. What was certain yesterday, is different today, and will be something else tomorrow.
Think of the people you've known for a while. Do you really know them the way they are now, or do you still assume they're basically the same people they were years ago?
Consider how many things in your life have changed in the last six months -- what you've learned and how you've grown.
Whatever it was, it has been done. No amount of agonizing or criticizing will change that. To wish that it had never happened, or to pretend that it didn't, would be a waste of good experience.
Find a way to make the best of it because you can't go backward in time, only forward.
KENDURI DAN PUASA
Soalan:
Saya telah berpuasa sunat pada satu hari. Kemudian saya menerima jemputan kenduri kahwin dari seorang rakan saya. Adakah wajib saya memenuhi jemputan tersebut? Dan adakah saya perlu membatalkan puasa?
Jawapan:
Memenuhi jemputan kenduri adalah dituntut oleh agama. Jika jemputan adalah kepada kenduri kahwin, hukum memenuhi jemputan itu adalah wajib kecuali jika ada keuzuran. Adapun kenduri-kenduri yang lain dari kenduri kahwin, hukum memenuhi jemputan kepadanya adalah sunat (yakni digalakkan dan diberi pahala oleh Allah).
Dalil tuntutan memenuhi jemputan kenduri (terutamanya kenduri kahwin) ialah sabda Nabi s.a.w.:
“Jika seseorang kamu dijemput kepada walimah (kenduri), maka hendaklah ia menghadirinya”.
-(Riwayat Imam Bukhari dan Muslim)
Jika sedang berpuasa, mintalah keuzuran dari orang yang menjemput itu (untuk tidak menghadirinya) dan berdoalah untuknya dengan keberkatan dan keampunan Allah. Ini sebagaimana diperintahkan oleh Rasulullah s.a.w.:
“Jika seseorang dari kamu diajak kepada jamuan makanan (yakni kenduri) sedang ia berpuasa, hendaklah ia berkata: ‘Saya berpuasa’”.
- (Riwayat Imam Muslim dari Abu Hurairah r.a.)
Imam an-Nawawi menjelaskan:
Ucapan “Saya berpuasa” dapat difahami bahawa orang yang dijemput mengucapkannya kepada orang menjemputnya sebagai memohon keuzuran dan sebagai memaklumkan keadaannya (yang sedang berpuasa). Jika orang yang menjemputnya memberi kelonggaran kepadanya dan tidak menuntutnya hadir, gugurlah kewajipan hadir itu darinya. Namun jika ia tidak memberi kelonggaran dan tetap menuntut kehadirannya, wajiblah ia menghadirinya. Puasa tidak boleh menjadi alasan untuk tidak memenuhi jemputan kenduri. Namun demikian, apabila ia menghadirinya, tidaklah dituntut ia makan kerana puasa menjadi keuzuran baginya untuk meninggalkan makan….”.
[1] (Syarah Soheh Muslim, juz. 8, Kitab as-Siyam, bab as-Shaim Du’iya Li Tha’amin…)
Adapun berdoa untuknya, maka ia berdasarkan sabda Nabi s.a.w.:
“Jika seseorang dari kamu diajak kepada suatu jamuan kenduri, hendaklah ia memenuhinya. Jika ia berpuasa, hendaklah ia mendoakannya dan jika ia tidak berpuasa, hendaklah makan”.
- (Riwayat Imam Muslim dari Abu Hurairah r.a.).
Manakah yang lebih afdhal - meneruskan puasa atau berbuka?
Jawapannya:
Jika ia berpuasa wajib (sama ada puasa qadha’ Ramadhan, puasa nazar atau puasa kifarat), haram ia berbuka sama sekali. Jika ia berpuasa sunat, hendaklah dilihat; jika ia merasakan dengan meneruskan puasa tidak mengecilkan hati tuan kenduri (yakni orang yang menjemputnya), maka sunat ia meneruskan puasa. Namun jika ia merasakan tuan kenduri akan berkecil hati jika tidak menjamah kendurinya, maka sunatlah ia berbuka.
Orang yang berpuasa sunat, harus baginya untuk membatalkan puasanya pada bila-bila masa. Saidatina ‘Aisyah r.a. menceritakan:
“Rasulullah s.a.w. datang kepadaku pada suatu hari, lalu ia bertanya: ‘Adakah kamu sekelian memiliki sesuatu (untuk dimakan)?’. Kami (yakni isteri-isteri baginda) menjawab: ‘Tidak ada”. Baginda berkata: ‘Oleh demikian, aku akan berpuasa’. Kemudian baginda datang lagi kepada kami pada hari yang lain. Lalu kami berkata kepadanya; ‘Ya Rasulullah! Kita telah dihadiahkan haisun (sejenis makanan campuran buah tamar dengan lemak dan susu kering)’. Maka baginda berkata: ‘Tunjukkan kepadaku. Sesungguhnya aku pagi ini berpuasa’, kemudian baginda makan makanan tersebut”.
- (Riwayat Imam Muslim)
Di dalam hadis yang lain Rasulullah s.a.w. bersabda:
“Orang yang berpuasa sunat adalah pemimpin dirinya. Kalau dia mahu, dia boleh meneruskan puasanya dan jika dia mahu, dia boleh berbuka”.
-(Riwayat Imam Ahmad, Tirmizi, Hakim, an-Nasai dan Abu Daud dari Ummu Hani r.a.)[2]
Namun demikian, membatalkannya dengan sengaja tanpa ada sebarang desakan atau keuzuran, hukumnya adalah makruh. Dan puasa sunat yang telah dimulai kemudian dibatalkan (samada dengan sengaja atau tidak), sunat digantikan semula pada hari yang lain.
Wallahu A’lam.
Rujukan:
1. Kifayatul-Akhyar, Imam Abu Bakar al-Husni, hlm. 372-377.
2. Syarh Soheh Muslim, Juz. 9, Kitab an-Nikah, bab al-Amr bi Ijabati ad-Da’ie Ila Da’wati at-Ta’am).
3. Syarah Soheh Muslim, juz. 8, Kitab as-Siyam, bab Jawazu Shaumi an-Nafilah Bi Niyyatin Min an-Nahar….
4. Syarah Soheh Muslim, juz. 8, Kitab as-Siyam, bab as-Shaim Du’iya Li Tha’amin…
5. Dalail al-Ahkam, juz. 1, hlm. 633-634.
[1] Adakah orang yang tidak berpuasa apabila ia menghadiri jemputan kenduri diwajibkan ia menjamah makanan kenduri? Mengikut pandangan yang terkuat dalam mazhab Syafi’ie; tidak wajib makan samada dalam kenduri kahwin atau kenduri-kenduri lainnya, yakni orang yang menghadiri kenduri boleh memilih samada hendak menikmati makanan atau tidak. Ini berdalilkan sabda Nabi s.a.w:
“Jika seseorang dari kamu dijemput kepada makanan kenduri, maka hendaklah ia memenuhinya. Jika ia mahu ia boleh makan dan jika ia mahu ia boleh meninggalkan makan”.
- (Riwayat Imam Muslim dari Jabir r.a.)
(Rujuk; Syarh Soheh Muslim, Imam an-Nawawi, Kitab an-Nikah, bab al-Amr Bi Ijabati ad-Da’ie Ila Da’wati at-Tha’am).
[2] Menurut Imam as-Suyuti, hadis ini adalah soheh (Lihat; al-Jami’ as-Saghier; hadis no. 5122). Namun menurut Imam at-Tirmizi; hadis ini dalam sanadnya terdapat pertikaian. Imam an-Nasai pula berkata; terdapat banyak perbezaan ulamak mengenai sanadnya. (Lihat; Faidhul-Qadier; hadis no. 5122)
Credit to: USTAZ AHMAD ADNAN FADZIL
Saya telah berpuasa sunat pada satu hari. Kemudian saya menerima jemputan kenduri kahwin dari seorang rakan saya. Adakah wajib saya memenuhi jemputan tersebut? Dan adakah saya perlu membatalkan puasa?
Jawapan:
Memenuhi jemputan kenduri adalah dituntut oleh agama. Jika jemputan adalah kepada kenduri kahwin, hukum memenuhi jemputan itu adalah wajib kecuali jika ada keuzuran. Adapun kenduri-kenduri yang lain dari kenduri kahwin, hukum memenuhi jemputan kepadanya adalah sunat (yakni digalakkan dan diberi pahala oleh Allah).
Dalil tuntutan memenuhi jemputan kenduri (terutamanya kenduri kahwin) ialah sabda Nabi s.a.w.:
“Jika seseorang kamu dijemput kepada walimah (kenduri), maka hendaklah ia menghadirinya”.
-(Riwayat Imam Bukhari dan Muslim)
Jika sedang berpuasa, mintalah keuzuran dari orang yang menjemput itu (untuk tidak menghadirinya) dan berdoalah untuknya dengan keberkatan dan keampunan Allah. Ini sebagaimana diperintahkan oleh Rasulullah s.a.w.:
“Jika seseorang dari kamu diajak kepada jamuan makanan (yakni kenduri) sedang ia berpuasa, hendaklah ia berkata: ‘Saya berpuasa’”.
- (Riwayat Imam Muslim dari Abu Hurairah r.a.)
Imam an-Nawawi menjelaskan:
Ucapan “Saya berpuasa” dapat difahami bahawa orang yang dijemput mengucapkannya kepada orang menjemputnya sebagai memohon keuzuran dan sebagai memaklumkan keadaannya (yang sedang berpuasa). Jika orang yang menjemputnya memberi kelonggaran kepadanya dan tidak menuntutnya hadir, gugurlah kewajipan hadir itu darinya. Namun jika ia tidak memberi kelonggaran dan tetap menuntut kehadirannya, wajiblah ia menghadirinya. Puasa tidak boleh menjadi alasan untuk tidak memenuhi jemputan kenduri. Namun demikian, apabila ia menghadirinya, tidaklah dituntut ia makan kerana puasa menjadi keuzuran baginya untuk meninggalkan makan….”.
[1] (Syarah Soheh Muslim, juz. 8, Kitab as-Siyam, bab as-Shaim Du’iya Li Tha’amin…)
Adapun berdoa untuknya, maka ia berdasarkan sabda Nabi s.a.w.:
“Jika seseorang dari kamu diajak kepada suatu jamuan kenduri, hendaklah ia memenuhinya. Jika ia berpuasa, hendaklah ia mendoakannya dan jika ia tidak berpuasa, hendaklah makan”.
- (Riwayat Imam Muslim dari Abu Hurairah r.a.).
Manakah yang lebih afdhal - meneruskan puasa atau berbuka?
Jawapannya:
Jika ia berpuasa wajib (sama ada puasa qadha’ Ramadhan, puasa nazar atau puasa kifarat), haram ia berbuka sama sekali. Jika ia berpuasa sunat, hendaklah dilihat; jika ia merasakan dengan meneruskan puasa tidak mengecilkan hati tuan kenduri (yakni orang yang menjemputnya), maka sunat ia meneruskan puasa. Namun jika ia merasakan tuan kenduri akan berkecil hati jika tidak menjamah kendurinya, maka sunatlah ia berbuka.
Orang yang berpuasa sunat, harus baginya untuk membatalkan puasanya pada bila-bila masa. Saidatina ‘Aisyah r.a. menceritakan:
“Rasulullah s.a.w. datang kepadaku pada suatu hari, lalu ia bertanya: ‘Adakah kamu sekelian memiliki sesuatu (untuk dimakan)?’. Kami (yakni isteri-isteri baginda) menjawab: ‘Tidak ada”. Baginda berkata: ‘Oleh demikian, aku akan berpuasa’. Kemudian baginda datang lagi kepada kami pada hari yang lain. Lalu kami berkata kepadanya; ‘Ya Rasulullah! Kita telah dihadiahkan haisun (sejenis makanan campuran buah tamar dengan lemak dan susu kering)’. Maka baginda berkata: ‘Tunjukkan kepadaku. Sesungguhnya aku pagi ini berpuasa’, kemudian baginda makan makanan tersebut”.
- (Riwayat Imam Muslim)
Di dalam hadis yang lain Rasulullah s.a.w. bersabda:
“Orang yang berpuasa sunat adalah pemimpin dirinya. Kalau dia mahu, dia boleh meneruskan puasanya dan jika dia mahu, dia boleh berbuka”.
-(Riwayat Imam Ahmad, Tirmizi, Hakim, an-Nasai dan Abu Daud dari Ummu Hani r.a.)[2]
Namun demikian, membatalkannya dengan sengaja tanpa ada sebarang desakan atau keuzuran, hukumnya adalah makruh. Dan puasa sunat yang telah dimulai kemudian dibatalkan (samada dengan sengaja atau tidak), sunat digantikan semula pada hari yang lain.
Wallahu A’lam.
Rujukan:
1. Kifayatul-Akhyar, Imam Abu Bakar al-Husni, hlm. 372-377.
2. Syarh Soheh Muslim, Juz. 9, Kitab an-Nikah, bab al-Amr bi Ijabati ad-Da’ie Ila Da’wati at-Ta’am).
3. Syarah Soheh Muslim, juz. 8, Kitab as-Siyam, bab Jawazu Shaumi an-Nafilah Bi Niyyatin Min an-Nahar….
4. Syarah Soheh Muslim, juz. 8, Kitab as-Siyam, bab as-Shaim Du’iya Li Tha’amin…
5. Dalail al-Ahkam, juz. 1, hlm. 633-634.
[1] Adakah orang yang tidak berpuasa apabila ia menghadiri jemputan kenduri diwajibkan ia menjamah makanan kenduri? Mengikut pandangan yang terkuat dalam mazhab Syafi’ie; tidak wajib makan samada dalam kenduri kahwin atau kenduri-kenduri lainnya, yakni orang yang menghadiri kenduri boleh memilih samada hendak menikmati makanan atau tidak. Ini berdalilkan sabda Nabi s.a.w:
“Jika seseorang dari kamu dijemput kepada makanan kenduri, maka hendaklah ia memenuhinya. Jika ia mahu ia boleh makan dan jika ia mahu ia boleh meninggalkan makan”.
- (Riwayat Imam Muslim dari Jabir r.a.)
(Rujuk; Syarh Soheh Muslim, Imam an-Nawawi, Kitab an-Nikah, bab al-Amr Bi Ijabati ad-Da’ie Ila Da’wati at-Tha’am).
[2] Menurut Imam as-Suyuti, hadis ini adalah soheh (Lihat; al-Jami’ as-Saghier; hadis no. 5122). Namun menurut Imam at-Tirmizi; hadis ini dalam sanadnya terdapat pertikaian. Imam an-Nasai pula berkata; terdapat banyak perbezaan ulamak mengenai sanadnya. (Lihat; Faidhul-Qadier; hadis no. 5122)
Credit to: USTAZ AHMAD ADNAN FADZIL