Tuesday, January 29, 2013

Cara Samak Jika Tiada Tanah


Soalan:

Semasa berjalan-jalan di shopping complex, saya telah terpegang kasut yang dibuat dari kulit khinzir.  Soalan saya:

1) Jika saya makan dengan menggunakan tangan yang tidak dapat di samak serta merta?

2) Adakah hanya perlu menyamak bahagian kaki dan tangan yang ada direct contact dengan kasut tersebut, tidak pada bahagian lain yang di sentuh oleh tangan saya yang tercemar?

3) Jika berada di Arab Saudi yang dikelilingi padang pasir, saya tidak dapat mencari tanah yang tidak bercampur pasir?

Jawapan:

1) Boleh sebab ianya termasuk dalam khilaf ulamak dan perlu dicuci untuk makan.

2) Ya benar.

3) Boleh guna tanah padang pasir yang dicampur air sehingga keruh.


Dipetik dari:
http://kemusykilan.islamgrid.gov.my/questions/view/42586

No comments:

Post a Comment