Saturday, June 4, 2011

BESI - Dalam Al-Quran

Nombor atom bagi besi ialah 25.

Ini bersesuaian dengan nombor Ayat ke 25 daripada Surah Al-Hadid yang mana Allah SWT berfirman yang bermaksud:

“Demi sesungguhnya! Kami telah mengutus Rasul-rasul Kami dengan membawa bukti-bukti dan mukjizat yang jelas nyata, dan Kami telah menurunkan bersama-sama mereka Kitab suci dan keterangan yang menjadi neraca keadilan, supaya manusia dapat menjalankan keadilan dan Kami telah menciptakan besi dengan keadaannya mengandungi kekuatan yang handal serta berbagai faedah lagi bagi manusia. (Dijadikan besi dengan keadaan yang demikian, supaya manusia menggunakan faedah-faedah itu dalam kehidupan mereka sehari-hari) dan supaya ternyata pengetahuan Allah tentang orang yang (menggunakan kekuatan handalnya itu untuk) menegak dan mempertahankan ugama Allah serta menolong Rasul-rasulNya, padahal balasan baiknya tidak kelihatan (kepadanya); Sesungguhnya Allah Maha Kuat, lagi Maha Kuasa.”


Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: “Sesungguhnya Allah menurunkan empat berkat dari langit; Besi, Api, Air dan Garam.”
- Hadis ini dikeluarkan oleh Al-Dailami dalam al-Firdaus, al-Suyuti dalam Jam’al-Jawami’, Ibn Kathir dalam al-Kafi al-Syafi fi Takhrij Ahadith al-Kashaf, al-‘Ajluni dalam Kashful Khafa’ dan al-Qurtubi dalam tafsirnya).


Author: Rohidzir Rais
Dipetik dari Majalah Solusi

2 comments:

  1. ouh..sbnrnya semua dh ada dlm al Quran kan?
    kita je yg harus rajin mngkaji al Quran

    ReplyDelete
  2. ha'ah la Cik Teddy.. kena rajin2 kaji tafsir Quran sambil kita membacanya. Thanks for your visit. Salam.

    ReplyDelete