Friday, April 24, 2009

Akal Dan Ilmu

"Akal membentuk ilmu dan ilmu meninggikan akal tetapi kebenaran tetap kebenaran, tanpa ilmu dan akal adalah susah untuk menilai kebenaran"

Prof. Dr. Hamka berkata :
Ilmu itu tiang untuk kesempurnaan akal. Bertambah luas akal, bertambah luaslah hidup, bertambah datanglah bahagia. Bertambah sempit akal, bertambah sempit pula hidup, bertambah datanglah celaka.

Sayidina Ali bin Abi Thalib berkata :
Tiada kekayaan lebih utama daripada akal. Tiada kepapaan lebih menyedihkan daripada kebodohan. Tiada warisan lebih baik daripada pendidikan. Ilmu lebih utama daripada harta, kerana ilmu itu menjagamu sedangkan harta, malah engkau yang harus menjaganya.

Lukmanul Hakim berkata:
"Walaubagaimanapun alim seseorang itu, dia tidak akan dapat manfaat daripada ilmunya selagi ilmunya tidak berpedoman kepada akal"

Imam Al-Ghazali berkata:
"Ilmu itu kehidupan hati daripada kebutaan, sinar Penglihatan daripada Kezaliman & Tenaga badan daripada Kelemahan. Dengan Ilmu, manusia punyai darjat yang tinggi", Firman ALLAH s.w.t yang bermaksud : "Allah memberikan hikmat kebijaksanaan. Dan sesiapa yang diberikan hikmat itu maka sesungguhnya ia telah diberikan kebaikan yang banyak. Dan tiadalah yang dapat mengambil pengajaran ( Ilmu ) melainkan orang-orang yang menggunakan AKAL SERTA FIKIRAN NYA". - [Al-Baqarah: 269]

No comments:

Post a Comment