Tuesday, April 21, 2009

Batu Menjadi Saksi

Ada seorang lelaki yang sedang wukuf di Arafah dan di tangannya ada 7 ketul batu yang di kutip sebagai kesaksian terhadap Allah SWT dan rasul-Nya.

Menjelang malam tidurlah lelaki itu dengan mengucapkan dua kalimah syahadah. Malam itu, lelaki ini telah bermimpi dunia telah menjadi kiamat. Dia pun di hisab dan amalnya di timbang. Selepas di hisab dia dapati amal kejahatannya lebih banyak dari kebaikan. Segala yang berlaku itu di rasakannya seperti kenyataan. Lalu dia pun di bawa oleh malaikat menuju ke neraka bagi tujuan penyeksaan.

Apabila ia hendak di campakkan ke dalam neraka, malaikat yang di tugaskan itu tidak berupaya untuk berbuat demikan kerana di tangan lelaki itu masih ada 7 ketul batu yang di kutipnya semasa melakukan wukuf di Arafah dulu. Kemudian malaikat itu membawanya pula ke pintu neraka yang lain. Sekali lagi malaikat tidak berupaya berbuat demikian kerana batu yang ada di dalam genggamannya itu. Begitulah seterusnya sampai ke pintu neraka yang ke-7, semuanya tetap tertutup.

Akhirnya malaikat pun membawanya ke bawah Arasyh dan melaporkan kejadian ini kepada Allah SWT, "Ya Allah! kami tidak mampu untuk melemparkan hambaMu yang satu ini ke dalam nerakaMu, tentunya Engkau lebih mengetahui akan pemasalahan hambaMu ini." Maka berkatalah Allah SWT kepada lelaki itu, "Wahai hambaKu, batu-batu yang engkau kutip dan gunakan untuk bersaksi bahawa "Tiada Tuhan Yang Di Sembah Melainkan Allah SWT, Muhammad Itu Pesuruh Allah SWT" semasa engkau menjalankan ibadah wukuf itulah yang memberi syafaat kepada mu. Ia tidak mensia-siakan hakmu. Aku juga menyaksikan kalimah syahadah itu. "

Kemudian Allah berfirman kepada malaikat, "Wahai malaikat! bawalah hambaKu ini ke dalam syurga." Ketika lelaki itu di bawah ke pintu syurga, pintu sedang tertutup rapat, lalu datanglah pula persaksian kalimah "Laaila ha illallah" yang menyebabkan pintu syurga terbuka luas dan masuklah lelaki itu kedalamnya.

No comments:

Post a Comment