Tuesday, February 15, 2011

Kedudukan Orang Islam Di Dalam Neraka

Soalan:

Kita tahu orang kafir akan kekal diazab di dalam neraka selama-lamanya. Tetapi bagaimana pula dengan orang Islam? Benarkan hanya orang Islam yang syirik kepada Allah sahaja akan kekal di dalam neraka selama-lamanya? Bagaimana pula orang Islam yang meninggalkan solat fardhu lima waktu? Masih ada imankah orang meninggalkan solat fardhu lima waktu? Adakah orang yang meninggalkan solat fardhu lima waktu ini tidak akan dimasukkan ke dalam syurga buat selama-lamanya?

Jawapan:

Orang Islam yang beriman itu tidak akan kekal selama-lamanya diseksa di dalam neraka, malah mereka itu akan dikeluarkan dari api negara selepas mereka diseksa dan diazab di dalam neraka itu mengikut kadar dosa yang telah dilakukan di dunia ini seperti meninggalkan solat, mendedahkan aurat dsb. demikian juga hukuman yang setimpal akan dikenakan kepada mereka.

Orang Islam yang beriman tetapi melakukan maksiat (kederhakaan) kepada Allah Ta'ala kerana lalai atau sengaja seperti meninggalkan solat fardhu lima waktu, berjudi, mendedahkan aurat, tidak mengeluarkan zakat dan sebagainya adalah merupakan orang yang fasik. Sekiranya mereka meninggal dunia tanpa sempat bertaubat dengan taubat nasuha, maka mereka akan diazab di dalam neraka dengan seksaan yang amat pedih dan dahsyat setimpal dengan dosa mereka.

Tetapi, sekiranya seseorang itu meninggalkan solat fardhu atau tidak melaksanakan kewajiban serta melakukan perkara yang dilarang kerana mengingkari (menidakkan) hukum yang jelas dalam al-Qur'an atau as-Sunnah, maka ia boleh menyebabkan seseorang itu kufur, terbatal atau terkeluar dari Islamnya (na'uzubillah).

Golongan ini jika mati tanpa sempat bertaubat dan kembali kepada Islam, maka mereka adalah sama seperti orang kafir yang menjadi penghuni tetap neraka untuk diazab buat selama-lamanya.

Wallahu Tabaraka Wata'ala a'lam.

Koleksi kemusykilan agama yang telah dijawab oleh Mufti Melaka.
http://alhuda.mmu.edu.my/jawapan/baca.php?id=232

No comments:

Post a Comment