Friday, March 27, 2009

DIAM - Ibadah Percuma, Pahala Berganda

Manusia berbicara setiap masa. Bicara yang baik akan membawa keselamatan dan kebaikan kepada manusia. Jika bicara tidak mengikut adabnya, manusia akan merana di dunia dan di akhirat. Di dunia akan dibenci oleh manusia lain manakala di akhirat bicara yang menyakiti hati orang lain akan menyebabkan kita terseksa kekal abadi di dalam neraka Allah s.w.t.

Bagi mereka yang beriman, lidah yang dikurniakan Allah itu tidak digunakan untuk berbicara sesuka hati dan sia-sia. Sebaliknya digunakan untuk mengeluarkan mutiara-mutiara yang berhikmah. Oleh itu, DIAM adalah benteng bagi lidah manusia daripada mengucapkan perkataan yang sia-sia.

HIKMAH DIAM

1. Sebagai ibadah tanpa bersusah payah
2. Perhiasan tanpa berhias
3. Kehebatan tanpa kerajaan
4. Benteng tanpa pagar
5. Kekayaan tanpa meminta maaf kepada orang
6. Istirehat bagi kedua malaikat pencatat amal
7. Menutupi segala aib

Hadis-hadis Rasullullah mengenai kelebihan 'diam' yang bermaksud:

"Barangsiapa yang banyak perkataannya, nescaya banyaklah silapnya. Barangsiapa yang banyak silapnya, nescaya banyaklah dosanya. Dan barangsiapa yang banyak dosanya, nescaya neraka lebih utama baginya" - (Riwayat Abu Naim)

"Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat, maka hendaklah ia berkata yang baik atau diam". - (Riwayat Bukhari & Muslim)

"Barangsiapa diam maka ia terlepas dari bahaya". - (Riwayat At-Tarmizi)

BANYAK DIAM
TIDAK SEMESTINYA BODOH,
BANYAK CAKAP
TIDAK SEMESTINYA CERDIK,
KERANA
KECERDIKKAN ITU BUAH FIKIRAN,
ORANG CERDIK YANG PENDIAM
LEBIH BAIK DARI
ORANG BODOH YANG BANYAK CAKAP.

MENASIHATI ORANG YANG BERSALAH,
TIDAK SALAH.
YANG SALAH,
MEMIKIRKAN KESALAHAN ORANG LAIN.
KALAU ORANG MENGHINA KITA,
BUKAN KITA YANG TERHINA.
YANG SEBENARNYA,
ORANG ITU MENGHINA,
DIRINYA SENDIRI.

Manusia tidak akan dapat mengalahkan syaitan kecuali dengan diam. Jalan yang terbaik ialah diam kalau kita tidak dapat bercakap kearah perkara-perkara yang baik. Bicara yang baik adalah lambang hati yang baik dan bersih yang bergantung kepada kekuatan iman pada diri manusia.

Dari Abdullah bin 'Amr R. A, Rasullullah s.a.w. bersabda: "Sampaikan pesanku biarpun satu ayat... "Diam bukan bermakna sombong!! Jadi kita dinasihatkan hendaknya kita banyak berdiam (berzikir di dalam hati) dan Senyum selalu kerana senyum itu adalah satu sedekah ..Insya'Allah

2 comments:

  1. As salam.Saya minta izin utk share petikan dari post u yang ini.Saya terjumpa blog u semasa blog walking.MasyaAllah,sangat teratur penulisan u.Mata leka membaca setiap entry.Minta izin yea.

    Thx,
    Maslina
    CoffeeTehsusu

    ReplyDelete
    Replies
    1. W'salam Maslina

      terima kasih atas comment anda. artikel-artikel di sini adalah susunan kembali dari pembacaan saya yang saya fikirkan sesuai untuk dikongsi bersama. silakan share moga dapat dimanafaatkan.

      Delete