Monday, March 16, 2009

MENGHANTAR IBUBAPA MENUNAIKAN HAJI

Saya ingin menghantar ibubapa saya menunaikan haji, tapi disebabkan saya kekurangan wang dan usia ayah saya yang dah tua dan saya takut tidak sempat untuk menghantarnya menunaikan haji, jadi saya bercadang untuk menghantarnya mengerjakan umrah. Apakah tujuan umrah sebenarnya? Adakah berbaloi saya menghantarnya mengerjakan umrah dengan tujuan sekurang- kurangnya ibubapa saya dapat merasa menjejakkan kaki ke sana dan beribadat didepan Kaabah.


Jawapan:-

Menunaikan haji adalah satu kewajipan sedangkan umrah adalah sunat. Oleh itu, kumpulkanlah wang yang cukup untuk menghantar ayah menunaikan haji kerana apabila dia menunaikan haji sudah pasti dia mengerjakan umrah khususnya haji Tamattu'. Tidaklah menjadi tanggungjawab anak untuk menghantar ayah menunaikan haji kerana ia merupakan satu kewajipan yang tertanggung bagi setiap individu itu sendiri. Anak disunatkan untuk membantunya sebagai tanda membalas jasa dan bakti ibubapa yang membesarkan mereka.

Umrah itu dilakukan sebagai ibadat sunat dan bukan sebagai pengganti kepada kewajipan haji. Umrah adalah satu ibadat ziarah ke Masjidil Haram yang boleh dilakukan oleh orang yang mampu dari segi kewangan, kesihatan dan keselamatan. Tidak berbaloi sekiranya tujuan tuan hanya sekadar untuk menyampaikan hajat supaya ibubapa tuan melihat Kaabah, kerana yang lebih penting adalah menunaikan rukun kelima iaitu menunaikan haji.

No comments:

Post a Comment