Sunday, March 28, 2010

Kelebihan Hajarul Aswad

1. Asalnya Batu Dari Syurga.

Sabda Nabi s.a.w. yang bermaksud: “Hajarul Aswad dan Maqam Ibrahim merupakan dua biji batu daripada batu syurga. Allah SWT telah menghilangkan cahaya kepada kedua-duanya. Jika tidak, pasti akan cerah menerangi segenap pelosok timur dan barat.”
- [Lihat Sunan Al Tirmizi No. 877, Sahih Ibn Hibban, Al-Ihsan 9/24, Sahih Ibn Khuzaimah 4/219, Lihat Al-Nawawi dalam Al Majmu’ 8/36. Sahih Jami’ Al- Saghir No 1633.]

2. Kelebihan Dan Ketinggian Khusus Hajarul Aswad Yang Tiada Pada Batu-Batu Lain

Antaranya ialah kedudukannya yang berada di penjuru rumah Allah. Pernah dikucup oleh Rasulullah s.a.w. dan para nabi dan rasul sebelumnya. Tempat pertemuan bibir orang soleh dan para jemaah haji dan umrah sepanjang umur sejarah. Tempat mula dan akhir tawaf serta antara tempat yang dimakbulkan doa.

3. Hajarul Aswad Menjadi Saksi Sesiapa Yang Mengucupnya

Hajarul Aswad akan menjadi saksi sesiapa yang pernah menyalaminya (istilam) dan mengucupnya dengan iman dan kebenaran pada hari kiamat.

Rasulullah s.a.w. bersabda yang mafhumnya: “Demi Allah. Allah SWT akan membangkitkannya pada hari kiamat kelak, baginya dua mata. Dia akan melihat dengannya dan baginya lidah yang mampu berkata-kata menjadi saksi kepada sesiapa yang mengusapnya dengan kebenaran.”
- [Lihat Sunan Al-Tirmizi No 961, Sahih Al-Jami’e No 2180]

4. Mengucup Hajarul Aswad Dan Mengusap Rukun Yamani Dapat Menghapuskan Dosa Kecil.

Sabda Nabi s.a.w. yang bermaksud: “Mengusap Rukun Yamani dan mengucup Hajarul Aswad dapat menghapuskan kesalahan (dosa)”.
- [Lihat Musnad Imam Ahmad 9/442 No 5621, Al Fakihi, Akhbar Makkah 1/126 No. 122]


Credit to: Ustaz Ahmad Husni Abdul Rahman
Dipetik dari Majalah Solusi

No comments:

Post a Comment