Friday, September 25, 2009

Nescaya Tersiksa

Dari Aisyah r.a katanya, Rasulullah s.a.w bersabda: ”Siapa yang dihisab (diperiksa) pada hari kiamat dia akan tersiksa”. Aisyah bertanya: ”Bukankah Allah Azza Wajalla telah berfirman , “Mereka akan diperiksa dengan pemeriksaan yang mudah” (al-Insyiqaq:8)” Jawab baginda: ”Itu belum pemeriksaan, tetapi baru sekadar mengemukakan bukti-bukti. Orang yang diperiksa dengan teliti nescaya tersiksa.”

- (Muslim)

Huraian:-

Seperti yang dapat dilihat, peristiwa-peristiwa yang akan berlaku selepas kematian telah dijelaskan seolah-olah ia telah pun berlaku dan telah berlalu di dalam Al-Quran. Berkumpulnya umat Islam dari berbagai bangsa dan bahasa, yang berlainan rupa dan kulit di suatu tempat (Makkah) adalah menjadi gambaran berkumpulnya manusia di Padang Mahsyar di akhirat kelak untuk menerima hisab bagi setiap amalan yang dilakukan di dunia.

Hisab di akhirat adalah mudah dan ringan sekiranya seseorang itu mati dalam keadaan beriman dan bertaqwa kepada Allah dan akan menjadi sukar dan payah bagi orang-orang yang banyak melakukan dosa dan kemungkaran apatah lagi jika mereka yang mati dalam keadaan kufur kepada Allah S.W.T. Sesungguhnya rugilah orang-orang yang telah mendustakan hari menemui Allah untuk menerima balasan selepas dihisab.

Oleh yang demikian, sebelum kita dihisab di akhirat kelak, hisabkanlah diri kita terlebih dahulu dan mohonlah keampunan daripada Allah S.W.T kerana “tidak akan hilang lenyap dari pengetahuan Tuhanmu sesuatu dari sehalus-halus atau seringan-ringan yang ada di bumi atau di langit, dan tidak ada yang lebih kecil dari itu dan tidak ada yang lebih besar, melainkan semuanya tertulis di dalam Kitab yang terang nyata.(Yunus:61). Mudah-mudahan kita termasuk golongan yang diberi kemudahan oleh Allah pada hari kiamat kelak.

No comments:

Post a Comment