Wednesday, September 30, 2009

Wang Saguhati / Komisyen Dari Pembekal

Soalan:-

Saya ditugaskan oleh syarikat untuk mencari pembekal bagi membuat cenderamata untuk syarikat di mana saya berkerja. Saya pun menjalankan tugas seperti biasa. Pada hari si pembekal menghantar barang yang di pesan ke syarikat saya dia menghulurkan sejumlah wang 'komisyen' kepada saya. Apakah duit yang saya terima itu halal atau haram? Ini kerana saya tidak pernah pun meminta wang dari si pembekal. Saya kira ia hanyalah komisyen kerana memberinya bisnes. Tapi kini saya merasa serba tak kena. Saya takut jika wang itu sebenarnya haram (atas sebab-sebab tertentu). Saya tidak pernah meminta atau meletakkan syarat kepada si pembekal sekiranya dia mahu bisnes mesti memberi saya imbuhan. Apa pendapat ustaz. Adakah ia halal?

Jawapan:-

Apabila kita berurusan depan pihak lain atas nama jawatan kita bagi pihak Syarikat (atau majikan) bukan atas nama individu (yakni bukan urusan peribadi), maka segala saguhati, imbuhan atau komisyen yang diterima hendaklah dipulangkan kepada syarikat atau majikan, kecualilah jika majikan telah membuat pengumuman lebih awal bahawa sebarang wang saguhati atau komisyen yang diberikan oleh pembekal adalah milik pegawai yang berurusan dengannya. Jadi, saudara hendaklah memaklumkan kepada majikan tentang wang itu atau meminta dari pembekal menurunkan harga barang sebagai tukaran kepada wang itu.

Di dalam Soheh Imam al-Bukhari diceritakan bahawa Rasulullah s.a.w. ada melantik seorang lelaki sebagai pegawai pungutan zakat. Lalu ia pulang kepada Rasulullah s.a.w membawa harta dan berkata; "Sebahagian harta ini adalah untukmu (yakni zakat) dan sebahagian lagi adalah yang dihadiahkan orang kepadaku".

Rasulullah lantas menaiki mimbar dan berceramah kepada para sahabatnya; "Bagaimana seorang pegawai yang kita utuskan untuk memungut zakat boleh berkata; 'Harta ini untukmu (yakni zakat) dan yang ini pula dihadiahkan untukku'. Cubalah ia duduk di rumah bapanya atau rumah ibunya, apakah akan ada orang yang akan datang memberi hadiah kepadanya?".
- (Kitab al-Ahkam, Hadaya al-'Ummal).

Sekarang kita ada jawatan di dalam syarikat, maka ramailah pembekal yang ingin memberi hadiah kepada kita kerana itu adalah antara helah untuk dia dapat kekal berurusan dengan syarikat kita. Tetapi bagaimana jika kita sudah tidak memegang jawatan itu lagi, adakah pembekal akan terus memberi wang atau hadiah kepada kita, atau ia akan memberi kepada orang lain yang menggantikan kita? Jelaslah bahawa hadiah itu sebenarnya bukan kerana kita, akan tetapi kerana jawatan kita. Maka hendaklah dipulangkan kepada syarikat atau majikan kita.

Wallahu a'lam.

Posted by USTAZ AHMAD ADNAN FADZIL

No comments:

Post a Comment