Saturday, December 26, 2009

Keutamaan Tangan Kanan Daripada Tangan Kiri

Hadith :

Daripada Salmat bin al-Akwaa’ r.a. bahawasanya seorang lelaki makan di sisi Rasulullah s.a.w dengan tangan kirinya lalu baginda menegurnya dengan bersabda: "Makanlah dengan menggunakan tangan kananmu.” Lelaki itu menjawab : “Aku tidak berupaya berbuat demikian”. Baginda bersabda lagi: "Kamu tidak berupaya? Sebenarnya tidak ada sesuatu yang menghalang kamu daripada berbuat demikian melainkan kerana didorong oleh perasaan sombong.” Salmat berkata: "Orang itu akhirnya tidak dapat mengangkat tangan kanan ke mulutnya (cacat selamanya)".

- Riwayat Muslim

Huraian:

1. Umat Islam dilarang menggunakan tangan kiri semasa makan atau minum kerana perbuatan tersebut melambangkan sikap orang yang sombong.

2. Ketika melakukan suatu kebajikan seperti sedekah, berwudhu’, memakai pakaian dan sebagainya hendaklah dilakukan dengan menggunakan tangan kanan atau tangan kanan yang didahulukan. Sementara untuk hal-hal yang berkaitan dengan aktiviti membersih kotoran hendaklah dilakukan dengan tangan kiri.

3. Sesuatu perkataan yang dilafazkan oleh seseorang adalah seperti doa sama ada kepada diri sendiri mahupun orang lain.

4. Nikmat yang dikurniakan oleh Allah SWT hendaklah digunakan dengan sebaik-baiknya kerana itulah tanda hamba yang bersyukur.

No comments:

Post a Comment