Wednesday, January 28, 2009

SURAH AT-TAKAATSUR

102. SURAH AT-TAKAATSUR (8 ayat) – ‘BERMEGAH-MEGAHAN’

DITURUNKAN DI MEKAH

Surah At Takaatsur adalah surah ke-102 dalam Al Qur'an. Surah ini terdiri atas 8 ayat, diturunkan sesudah surah Al Kautsar. Dinamai At Takaatsur (bermegah-megahan) diambil dari perkataan At Takaatsur yang terdapat pada ayat pertama surah ini.

POKOK ISINYA:
Keinginan manusia untuk bermegah-megahan dalam soal duniawi, sering melalaikan manusia dari tujuan hidupnya. Dia baru menyedari kesalahannya itu setelah maut mendatanginya; manusia akan ditanya di akhirat tentang nikmat yang dibangga-banggakannya.

Fadilatnya:-

1. Barangsiapa yang mengaji surah At-Takaatsur nescaya tiada dihisab Allah SWT daripada nikmat yang dianugerahinya di dunia dan akan dianugerahi pahala seolah-olah 1000 ayat daripada Quran.

2. Untuk mencegah berbagai jenis penyakit, membersihkan hati dan jiwa, sewaktu hujan turun dengan lebat, tadah airnya yang turun langsung dari langit (tanpa melalui atap). Masukkan ke dalam beg plastic, ikatlah agar tidak tumpah, kemudian buka sedikit ikatannya, bacakan surah ini setelah itu dihembuskan nafas anda ke dalamnya. Seterusnya campurkan ke dalam minuman kesukaan anda atau jadikanlah minuman anda setiap hari.

No comments:

Post a Comment