Sunday, January 25, 2009

SURAH LUQMAN

31. SURAH LUQMAN (34 ayat) – ‘SEORANG AHLI HIKMAT’

DITURUNKAN DI MEKAH

Surah Luqman adalah surat ke-31 dan terdiri dari atas 34 ayat. Surah ini diturunkan sesudah surat Ash Shaffaat. Nama Luqman diambil dari kisah tentang Luqman yang diceritakan dalam surah ini tentang bagaimana ia mendidik anaknya.

POKOK-POKOK ISINYA:

1. KEIMANAN: Al Qur'an merupakan petunjuk dan rahmat yang dirasakan benar-benar oleh orang-orang yang beriman; keadaan di langit dan di bumi serta keajaiban-keajaiban yang terdapat pada keduanya adalah bukti-bukti atas keesaan dan kekuasaan Allah SWT; manusia tidak akan selamat kecuali dengan taat kepada perintah-perintah Allah SWT dan berbuat amal-amal yang soleh; lima hal yang ghaib yang hanya diketahui oleh Allah SWT sendiri; ilmu Allah SWT meliputi segalanya baik yang lahir maupun yang batin.

2. HUKUM HAKM: Kewajiban patuh dan berbakti kepada kedua ibubapa selama tidak bertentangan dengan perintah-perintah Allah SWT; perintah supaya memperhatikan alam dan keajaibannya untuk memperkuat keimanan dan kepercayaan akan ke-Esaan Tuhan; perintah supaya selalu bertakwa dan takut akan pembalasan Tuhan pada hari kiamat di waktu seseorang tidak dapat di tolong baik oleh anak atau bapanya sekalipun.

3. KISAH-KISAH: Kisah Luqman, ilmu dan hikmah yang didapatnya.

4. LAIN-LAIN: Orang-orang yang sesat dari jalan Allah SWT dan selalu memperolok-olokkan ayat-ayat Allah SWT; celaan terhadap orang-orang musyrik kerana tidak menghiraukan seruan untuk memperhatikan alam dan tidak menyembah Penciptanya; menghibur hati Rasulullah s.a.w. terhadap keingkaran orang-orang musyrik, karena hal ini bukanlah merupakan kelalaiannya; nikmat dan karunia Allah SWT tidak dapat dihitung.

Antara ayat-ayat Al Quran dan surah yang elok dibaca ketika hamil, terutama dalam proses membentuk kecerdasan dan kesolehan anak adalah Surah Luqman.

FADILATNYA:-

1. Surah Luqman diamalkan pada minggu ke 24 kerana waktu itu perkembangan otak sedang berkembang, untuk memperolehi anak yang bijak dan soleh.

2. Membentuk minda dan kecerdasan anak

3. Membentuk peribadi, adab dan akhlak anak.

4. Mewujudkan suasana tenang dalam kehidupan anak

5. Menguatkan daya ingatan dan kepatuhan anak kepada ibu, yang bermakna melahirkan zuriat yang soleh dan bijak.

6. Membaca surah Luqman akan terhindar dari segala penyakit terutama dari penyakit penyakit perut.

7. Ibu-ibu yang mengharapkan bayi yang bakal lahir nanti menjadi seorang yang cerdik dan pintar, banyakkanlah membaca surah ini ketika mengandung.

8. Barangsiapa membaca ayat 31, nescaya akan terselamat dari bencana banjir.

No comments:

Post a Comment