Sunday, October 18, 2009

Hadis-Hadis Berkenaan Solat

Rasulullah s. a. w bersabda : "Solat berjemaah itu lebih afdal (baik) daripada solat bersendirian dengan 27x darjat"
- H. R. Bukhari dan Muslim

Rasulullah s. a. w bersabda : "Sesiapa yang solat berjemaah kemudian duduk berzikir hingga terbit matahari kemudian solat 2 rakaat (sunat dhuha), maka ia akan mendapat pahala haji dan umrah yang sempurna"
- H. R. Tarmizi

Rasulullah s. a. w bersabda : "Sesiapa yang berjalan untuk solat fardhu maka pahalanya seperti orang yang mengerjakan haji dan jika ia berjalan untuk solat sunat maka pahalanya seperti orang yang mengerjakan umrah sunat"
- H. R. Attabrani

Rasulullah s. a. w bersabda : "Dua rakaat solat sunat fajar itu pahalanya lebih baik daripada dunia seisinya"
- H. R. Muslim & Tarmizi

Rasulullah s. a. w bersabda : "Sesiapa yang solat sunat sebelum Asar 4 rakaat maka Allah akan mengharamkan jasadnya dari api neraka"
- H. R. Attabrani

Rasulullah s. a. w bersabda : "Sesungguhnya apabila seseorang hamba berdiri untuk solat maka diletakkan semua dosa-dosanya diatas kepala dan kedua bahunya. Setiap kali ia rukuk atau sujud akan berjatuhlah dosa-dosanya itu"
- H. R. Attabrani

Rasulullah s. a. w bersabda : "Sesiapa yang tetap mengerjakan solat sunat sebelum dan selepas zohor sebanyak 4 rakaat maka Allah akan mengharamkan dirinya dari api neraka"
- H. R. Abu Daud & Tarmizi

Rasulullah s. a. w bersabda : "Sesiapa yang berwuduk dengan sempurna maka keluarlah dosa dari tubuhnya sehingga dari bawah kukunya juga"
- H. R. Muslim

Rasulullah s. a. w bersabda : "Malaikat akan berdoa untuk kamu selama kamu masih berada didalam masjid dan melakukan solat dan selama kamu tidak berhadas. Berkata Malaikat "Ya Allah ampunilah dia dan turunkanlah RahmatMu kepadanya"
- H. R. Bukhari

Rasulullah s. a. w bersabda : "Sesiapa yang solat Isyak berjemaah maka bagaikan bangun (beribadah) ½ malam dan (pada esok paginya) ia mengerjakan solat Subuh secara berjemaah juga, maka (pahalanya) bagaikan bangun semalaman (penuh).
- H. R. Muslim & Ahmad

Rasulullah s. a. w bersabda : "Apabila kamu rasa ada angin didalam perutmu kemudian kamu ragu adakah ianya telah keluar atau belum, maka janganlah keluar dari solatmu sehingga jelas terdengar bunyi atau tercium baunya"
- H. R. Muslim

Rasulullah s. a. w bersabda : "Tidak takutkah orang yang mengangkat kepalanya sebelum imam (mengangkat kepalanya), kelak akan digantikan kepalanya dengan kepala kaldai"
- H. R. Sahih Muslim

Rasullulah s. a. w bersabda : "Solat dengan bersiwak (mengosok gigi) lebih afdal (baik) dari 70x solat tanpa siwak"
- H. R. Zanjawaih & Hakim

Rasullulah s. a. w bersabda : "Solat sunat atau fardhu dengan memakai serban menyamai 25x solat yang tidak memakai serban dan solat jumaat dengan memakai serban menyamai 70x Jumaat tanpa memakai serban"
- H. R. Ibn'Asakir

Rasulullah s. a. w bersabda : "Malaikat senantiasa berdoa untuk kamu selama ia berada ditempat yang ia sembahyang padanya, selagi ia tidak berhadas"
- H. R. Bukhari & Muslim

Rasulullah s. a. w bersabda : "Apabila imam bangun dari rukuk serta membaca doa, maka hendaklah kamu membaca "Allahuma Rabbana lakalhamdu" kerana sesiapa yang berkebetulan bacaannya dengan bacaan Malaikat, nescaya diampunkan dosanya yang telah lalu"
- H. R. Bukhari & Muslim

Rasulullah s. a. w bersabda : "Sesungguhnya Allah memberi rahmat dan malaikatNya pula mendoakan bagi orang-orang yang sembahyang pada saf yang pertama"
- H. R. Ahmad & Abu Daud

Rasulullah s. a. w bersabda : "Sesiapa yang berwuduk padahal ia masih ada wuduk, maka dicatat untuknya sepuluh hasanat"
- H. R. Abu Dawud

Rasulullah s. a. w bersabda : "Sesiapa yang meninggalkan sembahyang dengan sengaja, maka ia kafir terang-terangan"
- H. R. Attabrani

No comments:

Post a Comment