Wednesday, January 28, 2009

SURAH AL-FALAQ & SURAH AN-NAAS

113. SURAH AL FALAQ (5 ayat) – ‘WAKTU SUBUH’
114. SURAH AN-NAAS (6 ayat) – ‘MANUSIA’

SURAH AL-FALAQ (Subuh) - iaitu surah yang ke 113 yang diturunkan di Madinah selepas Surah Al-Fiil. Surah Al-Falaq mengajar kita memohon perlindungan Allah Yang Maha Kuasa terhadap kejahatan makhluk-makhluk Tuhan dan juga perbuatan-perbuatan sihir, khianat, hasad dengki dan sebagainya.

KISAH PENURUNAN SURAH AL-FALAQ:

Seorang Arab Yahudi bernama Labid ibn Asim yang merupakan antara munafiq telah mengenakan ilmu hitam (sihir) kepada Nabi Muhammad s.a.w. Dia telah mengambil rambut baginda dan membuat sebelas ikatan (simpulan) dan meletakkannya di bawah batu berhampiran telaga bernama Zarwan. Akibatnya Nabi Muhammad s.a.w. telah mengalami kekeliruan dan was-was tentang perkara yang telah dilakukan dan belum dilakukan baginda (walaupun ia tidak mempengaruhi ajaran dan sifat kenabian baginda). Maka, malaikat Jibrail turun menghadap baginda dan memberitahu perkara yang sebenar dan menyampaikan dua surah iaitu Surah al-Falaq dan Surah An-Nas. Baginda bersama para sahabat baginda pergi ke telaga tersebut dan mengalihkan simpulan rambut tersebut. Ketika setiap kali surah dibaca, simpulan itu terurai dengan sendirinya dan ketika simpulan yang kesebelas terurai, baginda telah bebas dari pengaruh ilmu hitam tersebut. (Rujukan: Tafsir Ibn Kathir & Ma’arif al-Qur’an).

Menurut Abdullah Yusuf Ali, pada waktu zaman kenabian Nabi Muhammad s.a.w., terdapat seorang bomoh perempuan yang mengenakan sihir hitam ke atas musuhnya menggunakan sihir pada simpulan. Dengan itu, Allah menurunkan surah ini sebagai perlindungan daripada sihir tersebut.



Terjemahan:
1. Katakanlah (wahai Muhammad); "Aku berlindung kepada (Allah) Tuhan yang menciptakan sekalian makhluk;
2. Dari bencana makhluk-makhluk yang Ia ciptakan;
3. Dan dari bahaya gelap apabila ia masuk;
4. Dan dari kejahatan makhluk-makhluk yang menghembus-hembus pada simpulan-simpulan (dan ikatan-ikatan);
5. Dan dari kejahatan orang yang dengki apabila ia melakukan dengkinya".



SURAH AN-NAAS iaitu surah yang ke 114, diturunkan di Mekah yang bererti manusia. Surah Al-Falaq dan surah An-Naas adalah dua surah yang digelar “Mu’awwizatain” atau dua Ta’awuz. Ia diturunkan setelah Nabi Muhammad SAW selalu berdoa kepada Allah SWT memohon perlindungan dari kejahatan manusia dan syaitan atau jin.

Surah An-Naas mengajar kita memohon perlindungan dari Allah SWT terhadap bahaya-bahaya yang batin seperti bahaya dari syaitan atau jin, tipu daya makhluk, perasaan atau ingatan buruk yang boleh merosakkan akidah, amal ibadat dan cara hidup kita.


Terjemahan:
1. "Katakanlah (wahai Muhammad): "Aku berlindung kepada (Allah) Pemulihara sekalian manusia.
2. Yang Menguasai sekalian manusia,
3. Tuhan yang berhak disembah oleh sekalian manusia,
4. Dari kejahatan pembisik penghasut yang timbul tenggelam,
5. Yang melemparkan bisikan dan hasutannya ke dalam hati manusia,
6. (Iaitu pembisik dan penghasut) dari kalangan jin dan manusia".



Fadilatnya:-


1. Untuk menyembuhkan orang terkena sihir atau yang seumpamanya, bacakan 41 kali setiap hari selama tiga, lima atau tujuh hari berturut-turut. InsyaAllah akan sembuh.

2. Untuk menaikkan semangat berani membela kebenaran dari kekejaman orang-orang yang memegang kuasa, orang-orang jahat dan sebagainya, bacalah kedua-dua surah ini sebanyak 100 kali.

3. Baca surah-surah ini sebanyaknya apabila sesat jalan seperti dalam gelap atau dalam hutan, insyaAllah akan terselamat.

4. Baca kedua-dua surah ini dengan yakin, insyaAllah orang yang membacanya akan terhindar daripada penyakit, perbuatan sihir dan sebagainya. Atau ia dibaca oleh orang lain dan ditiupkan kepada seseorang yang terkena gangguan makhlus halus. Jika seseorang membacanya sebelum tidur, insyaAllah dia akan terhindar dari sebarang penyakit dan malapetaka.

5. Surah Al Falaq baik dibaca 11 kali pada orang yang sakit, insyaAllah sakitnya segera sembuh. Amalan ini telah dilakukan oleh Rasulullah SAW sewaktu baginda sakit demam panas terlalu teruk sehingga rambutnya gugur walaupun berubat tetapi belum juga sembuh. Ketika itulah Jibrail membawa wahyu (Surah Al Falaq). Dijelaskan oleh Jibrail bahawa penyakit baginda itu adalah buatan orang-orang Yahudi melalui 11 tali simpulan yang bergantungan di dalam telaga buta. Setiap kali baginda membaca surah Al-Falaq, maka putuslah tali-tali itu satu demi satu. Akhirnya Rasulullah SAW sembuh seperti sediakala.

6. Amalkan membaca kedua-dua surah ini 3 kali pagi dan petang, didahului dengan membaca surah Al-Fatihah dan surah Al-Ikhlas, insyaAllah segala keperluan hidup akan cukup dan sempurna.

SURAH AL-MASAD

111. SURAH AL-MASAD / AL-LAHAB (5 ayat) – ‘GEJOLAK API’

DITURUNKAN DI MEKAH

Surah ini terdiri atas 5 ayat, termasuk golongan surah-surah Makkiyyah, diturunkan sesudah surah Al Fath. Nama Al Lahab diambil dari perkataan Al Lahab yang terdapat pada ayat ketiga surah ini yang ertinya gejolak api. Surah ini juga dinamakan surat Al Masad.

Pokok-pokok isinya:
Cerita Abu Lahab dan isterinya yang menentang Rasul s.a.w. Kedua-duanya akan celaka dan masuk neraka. Harta Abu Lahab, tidak berguna untuk keselamatannya, demikian pula segala usaha-usahanya.



Terjemahannya:

1.Binasalah kedua-dua tangan Abu Lahab, dan binasalah ia bersama!
2.Hartanya dan segala yang diusahakannya, tidak dapat menolongnya.
3.Ia akan menderita bakaran api neraka yang marak menjulang.
4.Dan juga isterinya, seorang perempuan pemunggah kayu api.
5.Di lehernya sejenis tali, dari tali-tali yang dipintal.



Fadilatnya:-

1. Jika luka berdarah, baca surah ini sambil menekan tempat luka untuk meyekat darah daripada terus mengalir keluar.

SURAH AL-IKHLAS

112. SURAH AL-IKHLAS (4 ayat) – ‘IKHLAS/ TULUS’

DITURUNKAN DI MEKAH

Surah Al-Ikhlas adalah surah yang ke 112 di dalam Al Quran yang bererti tauhid yang sebersih-bersihnya. Rasulullah SAW diperintahkan agar menegaskan kepada umum bahawa Allah Taala Maha Esa dan tiada sebarang bandinganNYA. Surah ini merupakan firman Allah yang menjadi pokok akidah yang sebersih-bersihnya untuk dijadikan asas pegangan hidup umat Islam. Disebut surah al-Ikhlas (menyelamatkan) kerana surah itu menyelamatkan orang yang membacanya daripada kesulitan dunia juga sakratulmaut dan menyelamatkan dari gelap-gelita kubur dan tragedi hari kiamat.


Terjemahannya:

1.Katakanlah (wahai Muhammad): "(Tuhanku) ialah Allah Yang Maha Esa;
2.Allah Yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang hajat;
3.Ia tiada beranak, dan Ia pula tidak diperanakkan;
4.Dan tidak ada sesiapapun yang serupa denganNya".



FADILATNYA:-

1. Membaca surah ini 1 kali, Allah Taala memberi pahala sebanyak pahala 100 orang pahlawan syahid.

2. Sesiapa yang membaca surah ini 10 kali selepas tiap solat Subuh, maka tidak akan terjadi kepadanya suatu dosa pun, walaupun syaitan bersungguh-sungguh menggodanya.

3. Sesiapa yang membaca surah ini 1 kali maka seolah-olah dia membaca sepertiga Al Quran.

4. Sesiapa yang membaca surah ini 3 kali, maka seolah-olah dia membaca keseluruhan Al-Quran.

5. Baca surah ini dalam solat-solat fardhu, Allah SWT mengampuni pembacanya berserta kedua ibubapanya lalu menuliskan mereka dalam buku daftar orang-orang yang berjaya.

6. Membaca surah ini 10 kali, Allah SWT akan membinakan untuknya sebuah rumah di dalam syurga.

7. Sesiapa yang membaca surah ini semasa dalam sakit yang membawa kepada kematiannya, maka ia tidak akan busuk di dalam kuburnya dan selamat dari kesempitan kubur serta para malaikat membawanya dengan sayap-sayap mereka sehingga melintasi titi Shiraathalmustaqim terus menuju ke syurga.

8. Baca surah ini di atas perkuburan sebanyak 11 kali dan pahalanya dihadiahkan kepada umat Islam yang telah meninggal dunia, maka diterimakan kepadanya pahala sebanyak mereka yang telah meninggal.

9. Membaca surah Al Ikhlas 200 kali pada setiap hari, Allah SWT mengampuni segala dosanya selama 50 tahun melainkan dosa hutang.

Sabda Rasulullah s.a.w yang maksudnya: "Berhati-hatilah kamu dalam berhutang, sesungguhnya hutang itu mendatangkan kerisauan di malam hari dan menyebabkan kehinaan di siang hari.”
- Riwayat al-Baihaqi


10. Membaca surah Al Ikhlas 51 kali pada setiap hari, nescaya dibangkitkan ia dari kubur terus ke syurga.

11. Barangsiapa terlupa membaca “Bismillah” pada permulaan makan, bacalah surah Al Ikhlas selepas selesai daripada makan.

12. Petua menawar bisa sengatan kala jengking – Ambil air dan tuangkan kedalam bekas dan masukkan sedikit garam, rendamkan tangan atau kaki yang terkena sengat itu di dalamnya sambil membaca surah Al Ikhlas, surah Al Falaq dan An-Naas. Teruslah berbuat demikian hingga rasa sakit bekas sengatannya hilang.

13. Pada bulan Ramadhan ketika berpuasa, kalau nak kurangkan lapar dan dahaga di mana kita bekerja seperti biasa amalkan petua berikut, insyaAllah kurang lapar dan dahaga. Mesti sahur. Ketika hendak makan nasi, bacalah selayaknya sebagai seorang Islam. Gumpalkan nasi sebanyak 3 ketul. Baca Surah Al Ikhlas 1 kali dan makan nasi segumpal. Baca lagi, makan lagi. Jadi 3 kali lah kita baca surah Al Ikhlas. Dah habis 3 gumpal tu makanlah seperti biasa.

Selepas makan sahur, makan buah kurma 7 biji. Sebelum makan, Bacakan selawat 1 dan makan buah kurma, baca lagi makan kurma lagi, sampailah 7 kali. Amalan ini adalah baik untuk orang-orang yg bekerja di tengah panas, seperti buruh kasar dan sebagainya. Buah kurma itu, 7 biji kalau kita makan dlm sehari, iblis tidak akan dekat dengan kita. Dan ianya adalah amalan Rasulullah, selain dari memberikan tenaga.

14. Surah Al Ikhlas itu adalah ayat-ayat yang dapat menguatkan segala sendi dan tulang dalam badan kita.

15. Diceritakan, seorang lelaki datang kepada Nabi s.a.w mengadukan kemiskinannya, maka oleh baginda dikatakan yang membawa maksud: Apabila kamu masuk rumahmu, maka bacalah surah al-Ikhlas.

16.Baca surah ini 11 kali dan tiupkan pada tengkuk orang yang degil untuk lembutkan hati mereka.

17. Sesiapa yang membaca surah ini dalam Solat Sunat Dhuha pada rakaat kedua sebanyak 10 kali setelah membaca Ayat Kursi 10 kali pada rakaat pertama, insyaAllah ada rezeki untuknya pada hari itu.

SURAH AN-NASR

110. SURAH AN-NASR (3 ayat) – ‘PERTOLONGAN’

DITURUNKAN DI MEKAH

Surah An-Nasr bererti kemenangan. Allah SWT memerintahkan Nabi Muhammad SAW apabila mencapai kemenangan menguasai tanah suci Makkah, hendaklah bersyukur dengan mematuhi segala perintah Allah SWT serta memohon ampun kepadaNYA. Ringkasnya, apabila kita mendapat apa yang kita usahakan, maka janganlah lalai bersyukur kepada Allah SWT yang telah mengurniakan serta memohon ampun segala kesalahan atau kesilapan yang mungkin kita lakukan dalam usaha tersebut.



Terjemahannya:

1.Apabila datang pertolongan Allah dan kemenangan (semasa engkau wahai Muhammad berjaya menguasai negeri Makkah),
2.Dan engkau melihat manusia masuk dalam ugama Allah beramai-ramai,
3.Maka ucapkanlah tasbih dengan memuji Tuhanmu dan mintalah ampun kepadaNya, sesungguhnya Dia amat menerima taubat.



Fadilatnya:-

1. Sesiapa yang mengamalkan membaca surah ini akan mendapat pahala yang besar, bandingannya seperti membaca seperempat dari Al Quran.

2. Bacalah surah ini apabila hendak melakukan kerja-kerja yang rumit atau berat; ataupun semasa hendak keluar dari rumah, insyaAllah akan mendapat pertolongan Allah SWT.

SURAH AL-KAAFIRUUN

109. SURAH AL-KAAFIRUUN (6 ayat) – ‘ORANG-ORANG KAFIR’

DITURUNKAN DI MEKAH

Surah Al-Kaafiruun adalah surah yang ke 109 di dalam Al Quran yang bererti orang-orang kafir. Allah SWT menegaskan kepada kaum kafir musyrik tentang amal ibadat secara Islam dan menolak sebarang cara penyembahan dan amalan syirik.

Pada masa penyebaran Islam di Mekah, kaum Quraisy yang menentang Rasulullah SAW tidak henti-hentinya mencari cara untuk menghentikan ancaman Islam terhadap kepercayaan nenek moyang mereka. Pada salah satu upaya tersebut, mereka berusaha mengajukan cadangan kompromi kepada Rasulullah SAW dimana mereka menawarkan: jika Rasulullah mahu memuja Tuhan mereka, maka mereka pun akan memuja Tuhan sebagaimana konsep Islam. Kemudian Allah SWT menurunkan surah ini untuk menjawab hal itu.


Terjemahannya:

1.Katakanlah (wahai Muhammad): "Hai orang-orang kafir!
2.Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah.
3.Dan kamu tidak mahu menyembah (Allah) yang aku sembah.
4.Dan aku tidak akan beribadat secara kamu beribadat.
5.Dan kamu pula tidak mahu beribadat secara aku beribadat.
6.Bagi kamu ugama kamu, dan bagiku ugamaku".



Fadilatnya:-

1. Membaca Surah Al-Kaafiruun, bandingannya seperti membaca seperempat Al Quran; disamping terlepas dari syirik, terjauh dari godaan syaitan dan terlepas dari peristiwa bencana yang mengejutkan.

2. Siapa yang mengaji dan mengamalkan surah ini, nescaya diampunkan dia jika dia ada membayar zakat.

SURAH AL-KAUTSAR

108. SURAH AL-KAUTSAR (3 ayat) – ‘NIKMAT YANG BANYAK’

DITURUNKAN DI MEKAH

Surah Al-Kautsar adalah surah yang ke 108 di dalam Al Quran yang bererti kebaikan/nikmat yang banyak. Ia dinamakan Al-Kautsar kerana Allah SWT telah mengurniakan kepada Nabi Muhammad SAW kebaikan yang banyak di dunia dan akhirat. Surah ini paling pendek, hanya mengandungi 3 ayat & diturunkan di Makkah dan bermaksud sungai di syurga. Kolam sungai ini diperbuat daripada batu permata nan indah dan cantik.Rasanya lebih manis daripada madu, warnanya pula lebih putih daripada susu dan lebih wangi daripada kasturi.Surah ini disifatkan sebagai surah penghibur hati Nabi Muhammad s.a.w. kerana diturunkan ketika baginda bersedih atas kematian 2 orang yang dikasihi iaitu anak lelakinya Ibrahim dan bapa saudaranya Abu Talib.


Terjemahannya:

1.Sesungguhnya Kami telah mengurniakan kepadamu (wahai Muhammad) kebaikan yang banyak (di dunia dan di akhirat).
2.Oleh itu, kerjakanlah sembahyang kerana Tuhanmu semata-mata, dan sembelihlah korban (sebagai bersyukur).
3.Sesungguhnya orang yang bencikan engkau, dialah yang terputus (dari mendapat sebarang perkara yang diingininya).



Fadilatnya:-

1. Sesiapa membaca Surah Al-Kautsar, maka Allah akan memberinya minuman dari sungai di syurga.[1]

2. Baca 1000 kali, Allah SWT akan menghasilkan hajatnya termasuk rezeki dan kenaikan pangkatnya.[1]

3. Sesiapa yang mengamalkan membaca surah ini 7 kali semasa dalam keadaan ketakutan, maka Allah SWT akan memberikan perlindungan terhadapnya.[1]

4. Memperkuat pandangan mata dan menghilangkan penyakit mata seperti berair, gatal, bengkak. Baca surah ini sebanyak 10x pada air yang dicampur dengan bunga mawar, disapukan pada mata setiap hari.

5. Al Imam At Tamimi menerangkan bahawa siapa yang sering membaca surah ini akan menjadi lunak hatinya, khusyuk hatinya dan tetap hatinya melakukan taat kepada Tuhan.

6. Apabila dibaca 100 kali ketika turun hujan, lalu berdoa dengan doa apa saja dari urusan dunia dan akhiratnya, maka doanya akan segera ditunaikan.

7. Barangsiapa yang membacanya setiap 7 kali pada mata air yang terhenti airnya, atau yang sedikit keluarnya, maka air itu akan melimpah keluar.

8. Baca 1000 kali untuk menghasilkan seribu satu hajat, teristimewa dalam urusan rezeki, harta, menuntut pangkat dan jabatan, serta maksud-maksud yang mengandungi unsur kebaikan, maka maksudnya akan ditunaikan.

9. Jika rumah dipercayai terkena sihir, bacalah surah ini 10 kali, mudah-mudahan Allah SWT beri ilham pada kita dimana letaknya sihir itu. Sebaik-baiknya usaha untuk mencari tempat sihir dan buangnya. Ayat ini khas untuk mencari tempat sihir.

10. Jika orang teraniaya dan terpenjara membacanya sebanyak 71 kali, Allah SWT akan memberikan bantuan kepadanya kerana dia tidak bersalah tetapi telah dizalimi.

11. Membacanya sebanyak 7 kali pada waktu hendak tidur, maka Allah membangunkannya pada waktu dan jam berapa yang dikehendaki.

12. Siapa yang membacanya 7 kali ketika dalam ketakutan di mana saja berada, akan dilindungi Allah kebajikannya.



Rujukan:
[1]. Buku "Rahsia & Fadhilat 28 Surah-Surah Pilihan".

SURAH AL-MA'UN

107. SURAH AL-MA`UN (7 ayat) – ‘BARANG-BARANG YANG BERGUNA’

DITURUNKAN DI MEKAH

Perkataan Al Maa'uun berarti barang-barang yang berguna, diambil dari ayat ke-7 dari surah ini. Pokok isi surah menceritakan ancaman terhadap mereka yang tergolong mendustakan agama yakni mereka yang mengherdik anak yatim, tidak menolong fakir miskin, riya' (ingin dipuji sesama manusia) dalam solatnya, serta enggan menolong dengan barang-barang yang berguna.

SURAH AL QURAISY

106. SURAH AL QURAISY (4 ayat) – ‘KAUM QURAISY’

DITURUNKAN DI MEKAH

Surah Al Quraisy adalah surah ke 106 dalam Al Qur'an. Surah ini terdiri atas 4 ayat. Kata Quraisy sendiri merujuk pada kaum Quraisy yakni kaum (suku) yang mendapat kepercayaan menjaga Ka'bah. Pokok isinya surah ini menerangkan kehidupan orang Quraisy serta kewajiban yang seharusnya mereka penuhi.


Terjemahannya:

1.Kerana kebiasaan aman tenteram kaum Quraisy (penduduk Makkah)
2.(laitu) kebiasaan aman tenteram perjalanan mereka (menjalankan perniagaan) pada musim sejuk (ke negeri Yaman), dan pada musim panas (ke negeri Syam),
3.Maka hendaklah mereka menyembah Tuhan yang menguasai rumah (Kaabah) ini,
4.Tuhan yang memberi mereka penghidupan: menyelamatkan mereka dari kelaparan, dan mengamankan mereka dari ketakutan.



Fadilatnya:-

1. Barangsiapa yang membaca pada makanan yang dikhuatirkan akan menimbulkan mudarat terhadap badannya seperti santau atau racun, maka hal itu akan hilang dengan sendirinya. Sedangkan makanan itu tidak akan membahayakan bahkan menjadikan berkat terhadap dirinya.

2. Tulis surah ini dengan minyak zaitun, lalu dilebur dengan air hujan dan diminumkan kepada orang yang termakan racun, maka tidak akan mendatangkan bahaya sama sekali terhadap dirinya.

3. Apabila surah ini ditulis dan dileburkan dengan air lalu diminumkan kepada orang yang bingung dan pelupa, maka dia akan sembuh dari keluhannya dengan izin Allah.

4. Untuk merawat sakit buah pinggang, bacalah surah ini kemudian tiupkan kepada makanan sebelum memakannya. InsyaAllah sakit buah pinggang akan beransur sembuh.

5. Untuk menjaga supaya badan sentiasa berada dalam keadaan sihat, segar dan tidak lembik, kita hendaklah selalu mengamalkan membaca Surah Quraisy.

SURAH AL-FIIL

105. SURAH AL-FIIL (5 ayat) – ‘GAJAH’

DITURUNKAN DI MEKAH

Surah Al-Fiil adalah surah yang ke 105 di dalam Al Quran yang bererti gajah. Allah SWT menceritakan peristiwa angkatan tentera yang ketuanya berkenderaan gajah melanggar Makkah lalu hendak meruntuhkan Baitullah. Tetapi maksudnya tidak berjaya kerana niat jahatnya terhadap makhluk yang dipelihara kehormatannya.



Terjemahannya:

1.Tidakkah engkau mengetahui bagaimana Tuhanmu telah melakukan kepada angkatan tentera (yang dipimpin oleh pembawa) gajah (yang hendak meruntuhkan Kaabah)?
2.Bukankah Tuhanmu telah menjadikan rancangan jahat mereka dalam keadaan yang rugi dan memusnahkan mereka?
3.Dan Ia telah menghantarkan kepada mereka (rombongan) burung berpasukan,
4.Yang melontar mereka dengan batu-batu dari sejenis tanah yang dibakar keras
5.Lalu Ia menjadikan mereka hancur berkecai seperti daun-daun kayu yang dimakan ulat.


Fadilatnya:-

1. Sesiapa yang dizalimi orang, buat solat Tahajjud atau Hajat di tengah malam. Selepas membaca Al Fatihah pada rakaat pertama, baca surah Al-Fiil 40 kali dan pada rakaat kedua, baca surah Al Kaafiruun 1x.

2. Untuk tertunainya hajat, bacalah surah Al-Fiil 20 kali sehari selama 7 hari. InsyaAllah termakbul.

3. Baca surah Al-Fiil 1000 kali setiap hari selama 40 hari untuk memudahkan mendapat rezeki.

4. Kalau ingin dicintai oleh suami/isteri, baca surah ini 170 kali dan tiupkan kepada gula-gula atau minyak wangi. Setelah itu berikan gula-gula itu untuk dimakan atau minyak wangi itu agar tercium oleh dia.

SURAH AL-HUMAZAH

104. SURAH AL-HUMAZAH (9 ayat) – ‘PENGUMPAT’

DITURUNKAN DI MEKAH

Surah Al Humazah adalah surah ke-104 dalam Al Qur'an. Surah ini terdiri atas 9 ayat. Kata Al Humazah bermaksud pengumpat dan diambil dari ayat pertama surah ini. Pokok isi surah ini adalah ancaman Allah terhadap orang-orang yang suka mencela orang lain, suka mengumpat dan suka mengumpulkan harta tetapi tidak menafkahkannya di jalan Allah.

SURAH AS-ASHR

103. SURAH AS-ASHR (3 ayat) – ‘MASA’

DITURUNKAN DI MEKAH

Surah Al 'Ashr adalah surah ke-103 dari Al Qur'an dan terdiri atas 3 ayat. Kata Al 'Ashr bererti waktu/masa dan diambil dari ayat pertama surah ini. Isi surah ini mengkhabarkan bahawa sesungguhnya semua manusia itu berada dalam keadaan merugikan kecuali dia termasuk mereka yang selalu beramal saleh, saling menasihati dalam kebenaran dan kesabaran.

SURAH AT-TAKAATSUR

102. SURAH AT-TAKAATSUR (8 ayat) – ‘BERMEGAH-MEGAHAN’

DITURUNKAN DI MEKAH

Surah At Takaatsur adalah surah ke-102 dalam Al Qur'an. Surah ini terdiri atas 8 ayat, diturunkan sesudah surah Al Kautsar. Dinamai At Takaatsur (bermegah-megahan) diambil dari perkataan At Takaatsur yang terdapat pada ayat pertama surah ini.

POKOK ISINYA:
Keinginan manusia untuk bermegah-megahan dalam soal duniawi, sering melalaikan manusia dari tujuan hidupnya. Dia baru menyedari kesalahannya itu setelah maut mendatanginya; manusia akan ditanya di akhirat tentang nikmat yang dibangga-banggakannya.

Fadilatnya:-

1. Barangsiapa yang mengaji surah At-Takaatsur nescaya tiada dihisab Allah SWT daripada nikmat yang dianugerahinya di dunia dan akan dianugerahi pahala seolah-olah 1000 ayat daripada Quran.

2. Untuk mencegah berbagai jenis penyakit, membersihkan hati dan jiwa, sewaktu hujan turun dengan lebat, tadah airnya yang turun langsung dari langit (tanpa melalui atap). Masukkan ke dalam beg plastic, ikatlah agar tidak tumpah, kemudian buka sedikit ikatannya, bacakan surah ini setelah itu dihembuskan nafas anda ke dalamnya. Seterusnya campurkan ke dalam minuman kesukaan anda atau jadikanlah minuman anda setiap hari.

SURAH AL-QARI'AH

101. SURAH AL-QARI’AH (11 ayat) – ‘PERISTIWA BESAR’

DITURUNKAN DI MEKAH

Surah Al Qaari'ah adalah surah ke-101 dalam Al Qur'an. Surah ini terdiri atas 11 ayat, diturunkan sesudah surah Quraisy. Nama Al Qaari'ah diambil dari kata Al Qaari'ah yang terdapat pada ayat pertama, ertinya mengetok dengan keras, kemudian kata ini dipakai untuk nama hari kiamat.P

POKOK-POKOK ISINYA:
Surah ini adalah mengenai kejadian-kejadian pada hari kiamat, yaitu manusia bertebaran, gunung berhamburan, amal perbuatan manusia ditimbang dan dibalasi.

Fadilatnya:-

1. Baca surah ini berulang kali. Surah ini amat berkesan dalam menambah rezeki orang yang membacanya dengan penuh yakin.

SURAH AL-'AADIYAAT

100. SURAH AL-‘AADIYAAT (11 ayat) – ‘KUDA PERANG YANG BERLARI KENCANG’

DITURUNKAN DI MEKAH

Surah Al-‘Aadiyaat adalah surah yang ke 100 di dalam Al Quran yang bererti kuda perang yang tangkas. Surat ini diturunkan setelah surah Al 'Ashr. Ia dinamakan Al-‘Aadiyaat kerana pada awal surah ini Allah SWT bersumpah dengan kuda perang seperti itu untuk menegaskan adanya manusia yang derhaka, tidak bersyukur terhadap nikmat Tuhannya. Kandungan surah tersebut memberi semangat jihad ke dalam jiwa orang-orang yang beriman agar sentiasa bersedia untuk berjuang menegakkan agama dan keselamatan Negara.

POKOK-POKOK ISINYA:

Ancaman Allah SWT kepada manusia yang ingkar dan yang sangat mencintai harta benda bahwa mereka akan mendapat balasan yang setimpal di kala mereka dibangkitkan dari kubur dan di kala isi dada mereka ditampakkan.

Fadilatnya:-

1. Menurut sebuah hadis Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh At-Tirmizi dari Anas, sebagaimana Surah Az-Zalzalah, baginda bersabda “Sesiapa yang membaca surah Al-‘Aadiyaat, maka bandingannya seperti membaca separuh Al Quran”.

2. Barangsiapa yang membaca dan mengamalkan surah ini, nescaya dianugerahi dia daripada 10 kebajikan dengan sebilangan orang yang bermalam di Muzdalifah dan yang hadir pada Jumaat.

SURAH AZ-ZALZALAH

99. SURAH AZ-ZALZALAH (8 ayat) – ‘KEGONCANGAN’

DITURUNKAN DI MADINAH

Surah Az-Zalzalah adalah surah yang ke 99 di dalam Al Quran yang bererti gegaran. Surah ini diturunkan setelah surah An Nisaa'. Nama Az Zalzalah diambil dari kata Zilzaal yang berarti 'goncangan' dan terdapat pada ayat pertama surah ini. Ia dinamakan Az-Zalzalah kerana Allah SWT menegaskan bahawa pada hari kiamat nanti bumi akan digegarkan dengan gegaran yang amat dahsyat. Semua manusia akan dibangkitkan semula selepas peristiwa gegaran yang menghancurkan bumi. Mereka kemudian akan diadili amalannya, sesiapa yang berbuat kebajikan seberat zarah sekalipun akan dilihat dari surat amalannya; demikian juga mereka yang berbuat kejahatan.

Fadilatnya:-

1. Barangsiapa yang mengalami penyakit bengkak-bengkak di kaki, tangan atau sebarang tempat di badan:
a. Sediakan kunyit sebesar ibu jari
b. Giling dengan tepung beras
c. Setelah siap, bacakan padanya surah ini sebanyak 3 kali
d. Lumurkan pada tempat-tempat yang bengkak beberapa kali, insyaAllah ia akan sembuh.

2. Menurut sebuah hadis Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh At-Tirmizi dari Anas,baginda bersabda “Sesiapa yang membaca Surah Az-Zalzalah, maka bandingannya seperti membaca separuh Al Quran”.

SURAH AL-BAYYINAH

98. SURAH AL-BAYYINAH (8 ayat) – ‘BUKTI’

DITURUNKAN DI MADINAH

Surah Al-Bayyinah adalah surah yang ke 98 di dalam Al Quran yang bererti bukti yang nyata, diambil dari perkataan Al Bayyinah yang terdapat pada ayat pertama surah ini. Surah ini diturunkan sesudah surah Ath Thalaq. Ia dinamakan Al-Bayyinah kerana menegaskan bahawa Nabi Muhammad SAW diutus menjadi Rasul, membawa ajaran Islam yang benar, menjadi bukti yang nyata terutama terhadap orang-orang kafir Ahli Kitab (Yahudi dan Nasrani). Surah Al Bayyinah menerangkan salah satu sebab Allah SWT menurunkan Al Quran.

POKOK-POKOK ISINYA:

Pernyataan dari ahli Kitab dan orang-orang musyrik bahwa mereka akan tetap dalam agamanya masing-masing sampai datang nabi yang telah dijanjikan oleh Tuhan. Setelah Nabi Muhammad s.a.w. datang, mereka terpecah belah, ada yang beriman dan ada yang tidak, padahal Nabi yang datang itu sifat-sifatnya sesuai dengan sifat-sifat yang mereka kenal pada kitab-kitab mereka dan membawa ajaran yang benar yaitu ikhlas dalam beribadah, mendirikan sembahyang, menunaikan zakat.

Dalam surah ini Allah SWT menerangkan bahwa ajaran Nabi Muhammad s.a.w. adalah ajaran yang benar dan agama yang dibawanya adalah agama yang lurus yang mencakup pokok-pokok ajaran yang dibawa nabi-nabi yang dahulu. Pada surah Al Bayyinah diterangkan orang yang akan mendapat balasan yang baik dan orang yang akan mendapat siksa.

Fadilatnya:-

1. Menurut sebuah hadis Rasulullah SAW bermaksud:- Sesungguhnya Allah SWT setelah mendengar orang membaca surah ini lalu berfirman kepada pembacanya, “Bergembiralah kamu hai hamba KU; dengan kemuliaan KU, AKU tidak akan melupaimu dalam setiap gerak tingkah lakumu di dunia dan di akhirat; dan AKU tempatkan kamu di dalam syurga atas keredhaanmu”

SURAH AL-QADR

97. SURAH AL-QADR (5 ayat) – ‘KEMULIAAN’

DITURUNKAN DI MEKAH

Surah Al-Qadr adalah surah yang ke 97 di dalam Al Quran yang bererti kemuliaan. Ia diturunkan sesudah surah 'Abasa. Surah ini dinamai Al Qadr (kemuliaan), diambil dari perkataan Al Qadr yang terdapat pada ayat pertama surah ini. Ia dinamakan Al-Qadr kerana Allah SWT menurunkan Al-Quran pada malam Lailatul-Qadr (malam kemuliaan dan kebesaran). Ibadat yang dikerjakan pada malam yang mulia itu lebih besar pahalanya daripada amal ibadat yang dikerjakan pada seribu bulan yang lain.

POKOK-POKOK ISINYA:

Al Quran dimulai diturunkan pada malam Lailatul Qadr, yang nilainya lebih dari seribu bulan; para malaikat dan Jibril turun ke dunia pada malam Lailatul Qadr untuk mengatur segala urusan. Pada surah Al Qadr ini diterangkan bahwa permulaan Al Quran diturunkan ialah pada malam lailatul Qadr dan diterangkan juga ketinggian malam Lailatul Qadr itu.


Terjemahannya:

1.Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) ini pada Malam Lailatul-Qadar,
2.Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui apa dia kebesaran Malam Lailatul-Qadar itu?
3.Malam Lailatul-Qadar lebih baik daripada seribu bulan.
4.Pada malam itu, turun malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun yang berikut);
5.Sejahteralah malam (yang berkat) itu hingga terbit fajar.



Fadilatnya:-

1. Mereka yang mengamalkan membacanya hingga menjadi wirid akan dipandang hebat dan mulia.

2. Mereka yang mengamalkan membacanya seberapa banyak, insyaAllah akan terhindar dari kefakiran.

3. Untuk memohon sesuatu hajat kepada Allah, bacalah 141 kali dan berdoa, insyaAllah akan terkabul. Suatu ketika Al-Faqih al-Imam al-Walily al-Kabir Ahmad Ibn Ujail didatangi seorang fakir. Disampaikannya kisah kefakirannya itu kepada al-Faqih, lalu beliau diperintahkan membaca sebanyak mungkin surah al-Qadr dan selesai membacanya, digalakkan berdoa yang membawa erti:

Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha pengasihani. Segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam. Ya Allah rahmati dan selamatkanlah penghulu kami Rasulullah, keluarga, para sahabatnya sekalian. Ya Allah, wahai Dia yang memadai daripada sekalian makhluk-Nya, tetapi tiada seorang pun yang tidak memerlukan-Nya di kalangan semua makhluk-Nya. Wahai yang Esa,tiada bandingannya, putuslah harapan tanpa harapan daripada-Mu, hilang cita-cita melahirkan kepada-Mu dan amat sukar perjalanan kecuali menuju Engkau. Wahai penolong orang yang meminta tolong, tolonglah aku (7 kali); kemudian pohonlah keperluan atau hajat kita.

4. Baca surah ini semasa keluar dari rumah, insyaAllah akan pulang dengan selamat. Baca ketika menaiki kenderaan, ia akan berada dalam keselamatan ketika di atasnya dan ketika turun daripadanya.

5. Mereka yang membaca surah ini 10 kali, maka akan terhapuslah 1000 dosanya.

6. Ambil tanah kubur dengan tangan sendiri lalu dibacakan Surah Al-Qadr 7 kali dan tanah itu diletakkan berserta jenazah ketika ditanam, maka jenazah tersebut tidak disiksa dalam kuburnya.

7. Khasiat Surah Al-Qadr yang sudah pernah diuji adalah: Keterangan Imam At-Tarmimi “Barangsiapa yang berwirid Surah Al Qadr, maka menjadi lembut hatinya, dan menjadi khusyuk terhadap Tuhannya, dengan jalan bertekun melakukan taat kepadaNYA.

8. Apabila bertepatan dengan turunnya hujan, baca 100 kali, lalu doa dengan suatu yang baik berkenaan urusan dunia mahupun akhirat, maka akan dikabulkan doanya dengan segera.

9. Mengaji surah Al-Qadr, nescaya dianugerahi Allah SWT pahala orang yang puasa Ramadan.

10.Barangsiapa yang membaca dan mengamalkan surah ini dimudahkan baginya untuk menunaikan solat Tahajjud dan sentiasa mendapat kejayaan dalam setiap pekerjaan.

11.Barangsiapa membaca surah Al Qadr ketika sembahyang fardhu, nescaya datang kepadanya satu seruan sambil berkata: “Wahai sipolan, sesungguhnya Allah SWT mengampuni segala dosa-dosa yang telah kamu lakukan dan sekarang binalah amalan engkau”.

12.Rasulullah saw. bersabda yang bermaksud: “Barangsiapa membaca surah Al Qadr 1 kali selepas berwuduk, Allah SWT memberi pahala untuknya seperti beribadah selama 50 tahun. Sekiranya ia membaca 2 kali, pahalanya ialah seperti pahala yang diberi kepada Nabi Ibrahim dan Nabi Musa a.s. Sekiranya ia membaca 3 kali, ganjarannya ialah dibuka semua pintu-pintu syurga dan boleh memilih pintu yang mana ia ingin masuk dengan tanpa dihisab dan diazab.

13.Barangsiapa membaca surah Al Qadr pada ubun-ubun anaknya atau isterinya sambil memegang dengan tangannya sekali, Allah SWT menjadikan anak dan isterinya melakukan perkara-perkara yang ia sukai.

14.Baca surah Al Fatihah, surah Al Ikhlas, Ayat Kursi dan surah AlQadr mengadap Kiblat, kemudian berdoa sambil memohon apa-apa yang dihajati, nescaya dimakbulkan dengan izin Allah SWT.

15.Barangsiapa membaca surah Al Qadr dan surah Al Ikhlas pada telinga kanak-kanak yang baru lahir, selama umurnya terhindar dari zina dengan izin Allah SWT.

16. Sesiapa membaca surah Al-Qadr (10 kali) dan surah Al-Ikhlas (10 kali) pada air lalu dipercikkan pada pakaian baru, maka ia selalu berada dalam penghidupan yang lapang ketika masih dipakainya pakaian itu.

17. Sesiapa membaca surah al-Qadr (tiga kali) sehabis sembahyang Maghrib dan Subuh sebelum berganjak lalu berdoa maka dibangun antara dia dan iblis sebuah benteng seperti benteng pembendung Yajuj dan Majuj. Demikian dalam ad-Durri an-Nazhim.

18. Barangsiapa membaca surah Al-Fatihah (tujuh kali), surah Muawwidzatain (tujuh kali), surah Al-Ikhlas (tujuh kali) ayat Kursi (tujuh kali) dan surah al-Qadr (tujuh kali) lalu mengadap kiblat dan memohon kepada Allah apa yang diperlukannya, maka Allah mengabulkan doanya, Insya-Allah.

SURAH AL-ALAQ

96. SURAH AL-ALAQ (19 ayat) – ‘SEGUMPAL DARAH’

DITURUNKAN DI MEKAH

Ayat 1 sampai dengan 5 dari surah ini adalah ayat-ayat Al Quran yang pertama sekali diturunkan, yaitu di waktu Nabi Muhammad s.a.w. berkhalwat di gua Hira'. Surah ini dinamai Al 'Alaq (segumpal darah), diambil dari perkataan Alaq yang terdapat pada ayat 2 surah ini. Surah ini dinamai juga dengan Iqra atau Al Qalam.

POKOK-POKOK ISINYA:

1.Pada surah Al 'Alaq, Allah SWT memerintahkan agar Rasulullah s.a.w. membaca Al Quran;

2.Manusia dijadikan dari segumpal darah;

3.Allah menjadikan kalam sebagai alat mengembangkan pengetahuan;

4.Manusia bertindak melampaui batas kerana merasa dirinya serba cukup;

5.Ancaman Allah SWT terhadap orang-orang kafir yang menghalang-halangi kaum muslimin melaksanakan perintah-Nya.

Surah Al 'Alaq menerangkan bahwa Allah menciptakan manusia dari benda yang hina kemudian memuliakannya dengan mengajar membaca, menulis dan memberinya pengetahuan. Tetapi manusia tidak ingat lagi akan asalnya, kerana itu dia tidak mensyukuri nikmat Allah, bahkan dia bertindak melampaui batas kerana melihat dirinya telah merasa serba cukup.

FADILATNYA:-

1. Mengamalkan ayat 1-5, nescaya diberi oleh Allah SWT ilmu penerang hati dan mudah mempelajari sesuatu ilmu.


Terjemahannya:

"Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk). DIA menciptakan manusia dari sebuku darah beku. Bacalah, dan Tuhanmu Yang Maha Pemurah, yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan. DIA mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya."

SURAH AT-TIN

95. SURAH AT-TIN (8 ayat) – ‘BUAH TIN’

DITURUNKAN DI MEKAH

Surah At Tiin adalah surah ke-95 dalam Al-Quran. Surah ini terdiri dari 8 ayat, diturunkan sesudah surah Al Buruuj. Nama At Tiin diambil dari kata At Tiin yang terdapat pada ayat pertama surah ini yang ertinya buah Tin. Di dalam surah ini Allah SWT telah bersumpah dengan buah Tin, Zaitun, Bukit Thursina dan Mekah yang aman.

Setelah Allah SWT bersumpah dengan empat perkara itu, lalu IA menegaskan tentang penciptaan insan yang kejadiannya begitu sempurna sekali berbanding dengan makhluk lain. Tetapi tiba-tiba insan menjadi hina dina setelah ia mula bergaya dan menduduki taraf yang jauh lebih mulia dari haiwan. Kadang-kadang ada kalanya haiwan itu lebih baik dari insan yang sempurna kejadiannya, kerana haiwan tahu bertasbih kepada Allah SWT, sedangkan insan yang buruk akhlaknya terhadap Tuhan, tidak tahu bertasbih dan memujiNYA. Maka patutlah Allah SWT hina dina-kan dia.

Siapakah yang dapat menjaga martabatnya sebagai insan? Tidak lain kecuali "Orang yang beriman dan beramal soleh" (mengikut yang Allah SWT mahu, bukan mengikut apa yang manusia mahu tetapi berlawanan dengan Allah SWT).

Di hujung surah, Allah SWT bertanya "Bukankah Allah itu adalah seadil-adil Hakim?" Allah SWT telah mencipta kita dengan sempurna dan Allah SWT sediakan jalan untuk kita hidup dan ciptakan peraturan menjadi panduan perjalanan kita. Apabila kita tidak bersedia menerima peraturan itu, maka jika Allah SWT bertindak, itulah dia yang dikatakan Allah Maha Adil.

Dalam surah At Tiin, diterangkan bahwa manusia itu adalah makhluk Allah SWT yang mempunyai kesanggupan baik lahir maupun batin. Kesanggupannya itu menjadi kenyataan bilamana mereka mengikuti jejak Nabi Muhammad SAW.

POKOK-POKOK ISINYA:

1. Manusia makhluk yang terbaik rohaniah dan jasmaniah, tetapi mereka akan dijadikan orang yang amat rendah jika tidak beriman dan beramal saleh; Allah adalah Hakim Yang Maha Adil.

RAHSIA BUAH TIN:

1. Riwayat dari Abi Zar r.a.:

Bahawa Nabi SAW dihadiahkan satu bekas (uncang) buah tin. Lalu Nabi SAW mengajak sahabat-sahabatnya makan. Nabi pun turut makan sama. Kemudian baginda SAW bersabda:
"Kalau aku perkatakan tentang buah yang diturunkan dari syurga, nescaya aku katakan inilah dia. Kerana buah-buahan syurga tiada berbiji (butir) Oleh itu makanlah buah ini. Sesungguhnya dia menghentikan (menyembuhkan) penyakit buasir, serta bermanfaat untuk sakit-sakit badan (sengal-sengal badan)."

2. Setengah-setengah ahli tafsir menerangkan bahawa Allah SWT bersumpah dengan buah tin kerana daun pokok inilah yang menjadi penutup aurat kepada Nabi Adam dan Siti Hawa di dalam syurga sewaktu Allah SWT singkapkan auratnya sebaik-baik sahaja kedua-duanya memakan buah larangan dalam syurga.

KHASIAT BUAH TIN:

Antara khasiat buah tin yang dinyatakan oleh Nabi SAW sendiri dan orang-orang yang ahli di bidang kajian tentang ubat-ubatan bahawa buah ini dapat menyembuhkan beberapa jenis penyakit. Antaranya:

1. Penyakit buasir
2. Sakit-sakit dan bengkak-bengkak badan
3. Batuk yang berpanjangan
4. Melawaskan kencing

RAHSIA BUAH ZAITON:

Riwayat daripada Muaz r.a. bahawa dia bersugi (menggosok gigi) dengan ranting pokok zaiton. Katanya: Saya mendengar Rasulullah SAW bersabda: "Sebaik-baik kayu sugi ialah zaiton. Ia daripada pokok kayu yang berkat. Ia membersihkan mulut dan menghilangkan kuning-kuningan pada gigi. Ia adalah kayu sugiku dan kayu sugi para Nabi sebelumku."

Zaiton adalah pokok berkat. Hal ini jelas sebagaimana yang diterangkan oleh Allah SWT di dalam surah An-Nur, Ayat 35: "Allah yang menerangi langit dan bumi. bandingan nur hidayah petunjuk Allah (kitab suci Al-Quran) adalah sebagai sebuah "misykaat" yang berisi sebuah lampu; lampu itu dalam geluk kaca (qandil), geluk kaca itu pula (jernih terang) laksana bintang yang bersinar cemerlang; lampu itu dinyalakan dengan minyak dari pokok yang banyak manfaatnya, (Iaitu) pokok zaitun yang bukan sahaja disinari matahari semasa naiknya dan bukan sahaja semasa turunnya (tetapi ia sentiasa terdedah kepada matahari); hampir-hampir minyaknya itu - dengan sendirinya - memancarkan cahaya bersinar (kerana jernihnya) walaupun ia tidak disentuh api; (sinaran nur hidayah yang demikian bandingannya adalah sinaran yang berganda-ganda): cahaya berlapis cahaya. Allah memimpin sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang dan peraturanNya) kepada nur hidayahNya itu; dan Allah mengemukakan berbagai-bagai misal perbandingan untuk umat manusia; dan Allah Maha mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.

Sabda Rasulullah SAW: "Gunakanlah minyak zaiton (untuk masak makanan), berminyaklah dengannya untuk rambut, badan dan seumpamanya, kerana sesungguhnya ia adalah daripada pokok yang berkat."

KHASIAT BUAH ZAITON;

1. Membaik pulihkan perut
2. Mengeluarkan cacing
3. Menjadi penawar racun
4. Minyaknya menghaluskan kulit
5. Minyaknya melambatkan tumbuh uban
6. Minyaknya apabila dicampur dengan garam boleh menghilangkan melecur kena api


Fadilatnya:

1.  Ayat 4 boleh dibacakan untuk mengubati penyakit nyanyuk.

Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya (dan berkelengkapan sesuai dengan keadaannya).


SURAH AL-INSYIRAH

94. SURAH AL-INSYIRAH / ASY SYARHU (8 ayat) – ‘MELAPANGKAN’

DITURUNKAN DI MEKAH

Surah Al-Insyirah adalah surah yang ke 94 di dalam Al Quran bererti melapangkan dada Nabi. Ia diturunkan sesudah surah Adh Dhuhaa. Nama Alam Nasyrah diambil dari kata Alam Nasyrah yang terdapat pada ayat pertama, yang bererti: "Bukankah Kami telah melapangkan". Salah satu nikmat yang dikurniakan kepada Nabi Muhammad SAW ialah melapangkan dadanya serta menenangkan hatinya dan mengisinya dengan iman dan hidayah bagi meringankan beban perjuangannya.

POKOK-POKOK ISINYA:

1. Penegasan tentang nikmat-nikmat Allah SWT yang diberikan kepada Nabi Muhammad SAW, dan pernyataan Allah SWT bahawa disamping kesukaran ada kemudahan kerana itu diperintahkan kepada Nabi SAW agar tetap melakukan amal-amal saleh dan bertawakkal kepada-Nya.

2. Dalam surah Alam Nasyrah, Allah SWT menjelaskan perintah kepada Nabi Muhammad SAW selaku manusia sempurna.



Terjemahannya:

1.Bukankah Kami telah melapangkan bagimu: dadamu (wahai Muhammad serta mengisinya dengan iman dan hidayah petunjuk) ?
2.Dan Kami telah meringankan daripadamu: bebanmu (menyiarkan Islam)
3.Yang memberati tanggunganmu, (dengan memberikan berbagai kemudahan dalam melaksanakannya)?
4.Dan Kami telah meninggikan bagimu: sebutan namamu (dengan mengurniakan pangkat Nabi dan berbagai kemuliaan)?
5.Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan,
6.(Sekali lagi ditegaskan): bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan.
7.Kemudian apabila engkau telah selesai (daripada sesuatu amal soleh), maka bersungguh-sungguhlah engkau berusaha (mengerjakan amal soleh yang lain),
8.Dan kepada Tuhanmu sahaja hendaklah engkau memohon (apa yang engkau gemar dan ingini).



FADILATNYA:-

1. Mempermudah segala urusan dan murah rezeki. Amalkan membacanya 7 kali selepas solat fardhu.

2. Apabila ada sesuatu hajat yang penting, kerjakan solat sunat Hajat atau Tahajjud ditengah malam, dan baca surah ini 103 kali atau lebih banyak menurut kemampuan. InsyaAllah hajatnya akan tercapai.

3. Amalkan membaca surah ini, insyaAllah terjauh dari wabak penyakit panas dan penyakit berjangkit.

4. Untuk mengubati orang yang disengat serangga, baca surah ini kemudian tiupkan kepada pesakit, insyaAllah akan sembuh.

5. Barangsiapa mengamalkan surah ini, nescaya dadanya yang sempit akan dilapangkanAllah SWT.

Caranya:
Dibaca dengan meletakkan tapak tangan kanan di dada sebelah kiri dan ditekan. Kemudian dibaca surah Al-Insyirah 3 kali dan mohonlah supaya dilapangkan dada.

6. Tuliskan surah ini pada kertas, kemudian direndam dalam air dan diminumkan airnya kepada seseorang untuk mendorongkannya supaya bertaubat dengan sesungguhnya. Elok juga di baca Asma’al Husna “AL-TAWWAB” sebanyak 300 kali selepas solat Dhuha.

7. Doa untuk menghalang anak-anak bergaduh, bacalah Al Fatihah dan selawat diikuti dengan surah Al-Insyirah sebanyak 7 kali kemudian bacakan Ayat 200 dari surah Ali Imran serta doa berikut : “Allahumma allif baina qulubihim wa ashlih zata bainihim”. Selepas itu, dihembus ke dalam air untuk diberi minum kepada anak-anak. Boleh juga dibaca dan dihembus ke ubun-ubun anak anda pada setiap malam.

8. Surah ini jika di baca pada air sebanyak 111 kali, dapat menyembuhkan penyakit batu karang. Air ini dapat menghancurkan batu kerikil tersebut.

9. Jika diamalkan surah ini sebanyak 200 x setiap terbit matahari, insyaAllah akan dibukakan kepadanya perkara-perkara yang ajaib.

10. Surah ini jika dibaca pada air kemudian diminum, insyaAllah akan hilang dukacitanya dan terpelihara dari terkejut . Jika dilakukan 7 hari berturut2, insyaAllah akan kuat daya ingatannya.

SURAH ADH-DHUHA

93. SURAH ADH-DHUHA (11 ayat) – ‘WAKTU MATAHARI SEPENGGALAHAN NAIK’

DITURUNKAN DI MEKAH

Surah Adh-Dhuha bererti waktu Dhuha. Ia diturunkan sesudah surah Al Fajr. Nama Adh Dhuhaa diambil dari kata yang terdapat pada ayat pertama, yang ertinya "waktu matahari sepenggalahan naik". Ia dinamakan Adh-Dhuha kerana di awal surah itu Allah SWT bersumpah dengan waktu tersebut dan juga dengan waktu malam, bahawa IA tidak meninggalkan atau membenci Nabi Muhammad SAW sebagaimana yang diperkatakan oleh kaum kafir musyrik.

Surat Adh Dhuhaa menerangkan tentang bimbingan pemeliharaan Allah SWT terhadap Nabi Muhammad SAW dengan cara yang tidak putus-putusnya dan mengandungi pula perintah kepada Nabi SAW supaya mensyukuri segala nikmat itu.

Pada surah Adh Dhuhaa diterangkan bahwa keberuntungan di akhirat lebih baik dari keberuntungan di dunia.

POKOK-POKOK ISINYA:

1. Allah SWT sekali-kali tidak akan meninggalkan Nabi Muhammad SAW.
2. Isyarat dari Allah SWT bahawa kehidupan Nabi Muhammad SAW dan dakwahnya akan bertambah baik dan berkembang.
3. Larangan menghina anak yatim dan mengherdik orang-orang yang minta-minta.
4. Perintah menyebut-nyebut nikmat yang diberikan Allah SWT sebagai tanda bersyukur.



Terjemahannya:

1.Demi waktu dhuha,
2.Dan malam apabila ia sunyi-sepi
3.(Bahawa) Tuhanmu (wahai Muhammad) tidak meninggalkanmu, dan DIA tidak benci (kepadamu, sebagaimana yang dituduh oleh kaum musyrik).
4.Dan sesungguhnya kesudahan keaadaanmu adalah lebih baik bagimu daripada permulaannya.
5.Dan sesungguhnya Tuhanmu akan memberikanmu (kejayaan dan kebahagiaan di dunia dan di akhirat) sehingga engkau reda - berpuas hati.
6.Bukankah DIA mendapati engkau yatim piatu, lalu DIA memberikan perlindungan?
7.Dan didapatiNYA engkau mencari-cari (jalan yang benar), lalu DIA memberikan hidayah petunjuk (dengan wahyu - Al-Quran)?
8.Dan didapatiNYA engkau miskin, lalu DIA memberikan kekayaan?
9.Oleh itu, adapun anak yatim maka janganlah engkau berlaku kasar terhadapnya,
10.Adapun orang yang meminta (bantuan pimpinan) maka janganlah engkau tengking herdik;
11.Adapun nikmat Tuhanmu, maka hendaklah engkau sebut-sebutkan (dan zahirkan) sebagai bersyukur kepadaNYA.



FADILATNYA:-

1. Sekiranya terjadi kehilangan atau kecurian, maka kerjakanlah solat sunat Dhuha 3x (dua rakaat sekali) pada setiap pagi Jumaat sehinggalah yang hilang itu di dapati kembali. Selepas memberi salam, berdoalah memohon kepada Allah SWT.

2. Amalkan membacanya sebagai wirid 7 kali setiap pagi ketika matahari terbit dan 7 kali setiap matahari terbenam, insyaAllah akan terselamat barang-barang dalam isi rumah dari kehilangan atau kecurian. Dan tidak pula dalam rumah itu timbul kerosakan, terserang wabak penyakit, gangguan yang membahayakan. Apabila ditinggalkan pada waktu malam, akan terpagar besi sehingga orang tidak dapat jalan untuk memasukinya.

3. Barangsiapa yang kehilangan, atau barangnya tercicir, atau seorang yang melarikan diri, buat solat Dhuha 8 rakaat pada hari Jumaat. Setelah selesai, bacalah surah Adh Dhuha 7 kali, lalu membaca doa yang diniatkan, insyaAllah barang itu akan dapat kembali dan orang yang lari akan pulang kembali.

Contoh doa:-
“Ya Allah, Tuhan yang menghimpun hal-hal yang ajaib; Ya Allah, Tuhan yang mengembalikan seluruh benda yang hilang. Ya Allah, Tuhan yang menghimpun benda-benda yang terserak-serak. Ya Allah, Tuhan yang kunci seluruh urusan berada pada kekuasaanNYA, berkenanlah kiranya Engkau menghimpun kembali kepada saya barang saya yang hilang (berkenanlah kiranya Engkau menghimpun barang ..bin…kepadanya. Jika barang tersebut kepunyaan orang lain, sebutkan namanya dan nama ayahnya). Tiada seorang jua pun yang dapat menghimpunkannya kembali, melainkan Engkau.

4. Sesiapa yang mengamalkan membaca Surah Adh-Dhuha 40 kali setiap hari, selama 40 hari dan berdoa memohon kepada Allah SWT, insyaAllah hidupnya terjauh dari keadaan fakir.

5. Agar barang yang hilang ditemui semula, baca surah ini 7 kali. InsyaAllah benda yang hilang itu akan ditemui. ATAU Baca surah ini satu kali, tetapi apabila sampai pada ayat 6, hendaklah diulangi 3x.

SURAH AL-LAIL

92. SURAH AL-LAIL (21 ayat) – ‘MALAM’

DITURUNKAN DI MEKAH

Surah ini terdiri atas 21 ayat, diturunkan sesudah surah Al A'laa. Surah ini dinamai Al Lail (malam), diambil dari perkataan Al Lail yang terdapat pada ayat pertama surah ini. Pada surah Al Lail diterangkan bahwa orang yang bertaqwa akan dimudahkan Allah SWT mengerjakan perbuatan taqwa sehingga memperoleh kebahagiaan.

POKOK-POKOK ISINYA:

Usaha manusia itu berlainan, kerana itu balasannya berlainan pula; orang yang suka menderma, bertakwa dan membenarkan adanya pahala yang baik, dimudahkan Allah SWT baginya melakukan kebaikan yang membawa kepada kebahagiaan di akhirat. Tetapi orang yang dimudahkan Allah SWT baginya melakukan kejahatan-kejahatan yang membawa kepada kesengsaraan di akhirat, harta benda tidak akan memberi manfaat kepadanya; orang yang bakhil merasa dirinya cukup dan mendustakan adanya pahala yang baik.

Surat Al Lail menerangkan bahwa amalan-amalan yang dikerjakan dengan tulus ikhlas semata-mata mencari keredhaan Allah SWT itulah yang membawa kebahagiaan di akhirat kelak.

FADILATNYA:-

1. Surah ini dibaca 7 kali pada segenggam tanah, lalu dimasukkan bersama-sama mayat ketika di kubur, insyaAllah diselamatkan dari siksa kubur.

SURAH ASY-SYAMS

91. SURAH ASY-SYAMS (15 ayat) – ‘MATAHARI’

DITURUNKAN DI MEKAH

Surah Asy Syams adalah surat ke-91 dalam Al Qur'an, terdiri atas 15 ayat, diturunkan sesudah surat Al Qadar. Dinamai Asy Syams (matahari) diambil dari perkataan Asy Syams yang terdapat pada ayat permulaan surah ini. Surah Asy Syams menerangkan bahwa orang yang mensucikan jiwanya akan memperoleh keberuntungan dan orang yang mengotori jiwanya akan diazab Allah

POKOK-POKOK ISINYA:

Kaum Tsamud telah dihancurkan Allah SWT kerana kedurhakaan mereka. Tuhan memberi bayangan bahwa hal ini adalah mudah bagi-Nya, sebagaimana mudahnya menciptakan benda-benda alam, siang dan malam, dan menciptakan jiwa yang tersebut dalam sumpah-Nya; Allah memberitahukan kepada manusia jalan ketakwaan dan jalan kekafiran; manusia mempunyai kebebasan memilih antara kedua jalan itu.

Surat Asy Syams berisi dorongan kepada manusia untuk membersihkan jiwanya agar mendapat keberuntungan di dunia dan di akhirat dan menyatakan bahwa Allah SWT akan menimpakan azab kepada orang-orang yang mengotori jiwanya seperti halnya kaum Tsamud.

FADILATNYA:-

1. Siapa membiasakan membacanya, maka dijauhkan dari kebimbangan hati dan penyakit nafas.

Tuesday, January 27, 2009

SURAH AL-BALAD

90. SURAH AL-BALAD (20 ayat) – ‘NEGERI’

DITURUNKAN DI MEKAH

Fadilatnya:-

1.Dibaca sesudah solat sunat subuh (sebelum solat fardhu subuh), dengan tertib terus-menerus, maka orang itu tidak akan kesempitan wang. Surah ini dinamakan “Kaisul Fuqaraa” (iaitu kantungnya orang-orang fakir).

SURAH AL-FAJR

89. SURAH AL-FAJR (30 ayat) – ‘FAJAR’

DITURUNKAN DI MEKAH

SURAH AL-GHASYIYAH

88. SURAH AL-GHASYIYAH (26 ayat) – ‘HARI PEMBALASAN’

DITURUNKAN DI MEKAH

SURAH AL-A'LAA

87. SURAH AL – A’LAA (19 ayat) – ‘YANG PALING TINGGI’

DITURUNKAN DI MEKAH

Surah Al-A’laa adalah surah yang ke 87 di dalam Al Quran yang bererti Yang Maha Tinggi. Ia dinamakan Al-A’laa kerana pada awal Surah terdapat perintah agar Nabi Muhammad SAW dan umatnya mengakui kesucian nama Allah Yang Maha Tinggi dari segala sifat kekurangan.

Fadilatnya:-

1. Menurut sebuah Hadis Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh At-Tirmizi dan An-Nasai bahawa baginda setiap malam membaca Surah-surah yang mengandungi kalimah Tasbih. Sabda baginda:-

“Sesungguhnya pada Surah yang terdapat kalimah Tasbih terdapat satu ayat yang lebih baik daripada seribu ayat.

Seorang sahabat, Ubai bin Ka’ab mengatakan, Surah yang utama mengandungi Tasbih ialah Surah Al-A’laa, Ayat 1.”



Bertasbihlah mensucikan nama Tuhanmu Yang Maha Tinggi (dari segala sifat-sifat kekurangan)


Sesiapa yang mengamalkan membaca Surah Al-A’laa, mendapat pahala yang besar di samping dapat meningkatkan taqwa kepada Allah SWT.

2. Jika dibaca setiap malam, sangat besar pahalanya dan tidak sikitpun dilupakan oleh Allah SWT.

SURAH AT-THAARIQ

86. SURAH AT-THAARIQ (17 ayat) – ‘YANG DATANG DI MALAM HARI’

DITURUNKAN DI MEKAH

Surah At-Thaariq bererti bintang yang menembus sinaran cahayanya. Ia dinamakan At-Thaariq kerana Allah SWT bersumpah dengan langit dan bintang yang demikian sifatnya bahawa tiada suatu diri jua pun melainkan ada malaikat yang menjaga dan mencatat segala amalan baik buruknya. Oleh sebab itu setiap orang Islam hendaklah sentiasa beringat dan mengawasinya.

Fadilatnya:-

1. Hadis yang diceritakan oleh Abu Darda’ bermaksud :- Pelajarilah Surah An-Nabaa’ ; Surah Al-Buruj ; Surah Qaaf dan Surah At-Taariq, kerana jika kamu mengetahui fadilat dan besarnya pahala membacanya, maka kamu akan berhenti dari tugas-tugas kamu lalu mempelajarinya; dan juga mendekatkan diri kepada Allah SWT dengan membacanya. Sesungguhnya Allah akan mengampunkan dosa mereka yang mengamalkan membacanya selain dari dosa syirik.

2. Agar mudah melahirkan anak, tulis ayat 5-7 pada sehelai kertas, kemudian kertas itu direndam ke dalam air lantas air itu diminumkan kepada perempuan yang hendak melahirkan.

SURAH AL-BURUUJ

85. SURAH AL-BURUUJ (22 ayat) –‘ GUGUSAN BINTANG’

DITURUNKAN DI MEKAH

Surah Al-Buruuj ialah surah yang ke 85 di dalam Al Quran yang bererti tempat-tempat peredaran bintang atau laluan planet-planet di angkasa yang telah diatur oleh Allah SWT yang tiada taranya.

Fadilatnya:-

1. Hadis yang diceritakan oleh Abu Darda’ bermaksud :- Pelajarilah Surah An-Nabaa’ ; Surah Al-Buruj ; Surah Qaaf dan Surah At-Taariq, kerana jika kamu mengetahui fadilat dan besarnya pahala membacanya, maka kamu akan berhenti dari tugas-tugas kamu lalu mempelajarinya; dan juga mendekatkan diri kepada Allah SWT dengan membacanya. Sesungguhnya Allah akan mengampunkan dosa mereka yang mengamalkan membacanya selain dari dosa syirik.

2. Ayat 1 hingga 22 selalunya dibaca untuk penawar sakit-sakit yang berkaitan dengan perut seperti gastric, stomach ulcer atau penyakit yang berkaitan dengan usus besar atau usus kecil.

SURAH AL-INSYIQAAQ

84. SURAH AL-INSYIQAAQ (25 ayat) – ‘BELAH’

DITURUNKAN DI MEKAH

Surah Al-Insyiqaaq ialah surah yang ke 84. Surah ini ada menggambarkan kerosakan alam semesta iaitu segala benda yang ada di langit seperti gugusan-gugusan bintang juga akan mengalami kehancuran sesuai kehendak Allah.

FADILATNYA:-

1. Apabila dibacakan kepada orang yang digigit binatang yang menyengat, maka akan hilang rasa sakitnya.

SURAH AL-MUTHAFFIFIN

83. SURAH AL-MUTHAFFIFIN (36 ayat) – ‘ORANG-ORANG YANG CURANG’

DITURUNKAN DI MEKAH

SURAH AL-INFITHAR

82. SURAH AL-INFITHAR (19 ayat) – ‘PECAH-BELAH’

DITURUNKAN DI MEKAH

Surah Al-Infitar adalah surat ke-82 dalam Al Qur'an. Surah ini terdiri daripada 19 ayat dan diturunkan sesudah Surah An-Naazi’aat . Surah Al-Infitar yang dijadikan nama untuk surah ini adalah kata asal dari perkataan Infatarat (terbelah) yang terdapat pada ayat pertama.

POKOK-POKOK ISINYA;

1. Peristiwa-peristiwa yang terjadi pada hari kiamat;
2. Peringatan kepada manusia agar tidak terpedaya sehingga durhaka kepada Allah SWT;
3. Adanya malaikat yang selalu menjaga dan mencatat segala amal perbuatan manusia;
4. Pada hari kiamat, manusia tidak dapat menolong orang lain, hanya kekuasaan Allah SWT yang berlaku pada waktu itu.

SURAH AT-TAKWIR

81. SURAH AT-TAKWIR (29 ayat) – ‘MENGGULUNG’

DITURUNKAN DI MEKAH

Surah At-Takwir ialah surah yang ke 81 di dalam Al Quran yang bermaksud “Melingkari”; iaitu suatu objek yang melingkari cahaya matahari, lalu menjadilah cahaya itu hilang lenyap, menandakan berlakunya hari kiamat.

Fadilatnya:-

1. Membaca Surah ini menjauhi kepapaan disamping pahala yang banyak.

2. Kata-kata ulamak yang bermaksud: “Barangsiapa membaca surah At-Takwir, Al Infithar dan AlInsyiqaq, insyaAllah dia dapat melihat Rasulullah saw.

SURAH 'ABASA

80. SURAH ‘ABASA (42 ayat) – ‘BERMUKA MASAM’

DITURUNKAN DI MEKAH

Fadilatnya:-

1. Memudahkan hari perhisaban.

2. Barangsiapa mengaji surah ‘Abasa, nescaya datang dia pada hari kiamat pada hal mukanya tertawa. Surah ‘Abasa menyelamatkan daripada huru-hara hari kiamat.

SURAH AN-NAAZI'AT

79. SURAH AN-NAAZI’AT (46 ayat) – ‘YANG MENCABUT’

DITURUNKAN DI MEKAH

Fadilatnya:-

1. Apabila kerap dibaca dan diamalkan kandungannya, dapat menghilangkan rasa takut, gementar dan kesedihan.

SURAH AN-NABAA'

78. SURAH AN-NABAA’ (40 ayat) – ‘BERITA BESAR’

DITURUNKAN DI MEKAH

Surah An-Nabaa’ bererti berita besar; adalah surah ke 78 di dalam Al Quran. Kandungannya menegaskan tentang kebenaran ‘berita besar’ iaitu kebangkitan manusia dihidupkan semula untuk menerima pembalasan pada Hari Kiamat.

Fadilatnya:-

1. Hadis yang diceritakan oleh Abu Darda’ bermaksud :- Pelajarilah Surah An-Nabaa’ ; Surah Al-Buruj ; Surah Qaaf dan Surah At-Taariq, kerana jika kamu mengetahui fadilat dan besarnya pahala membacanya, maka kamu akan berhenti dari tugas-tugas kamu lalu mempelajarinya; dan juga mendekatkan diri kepada Allah SWT dengan membacanya. Sesungguhnya Allah akan mengampunkan dosa mereka yang mengamalkan membacanya selain dari dosa syirik. Amalkan baca selepas solat Asar.

2. Siapa yang mengaji (mempelajari) surah An-Naba’ , pada hari kiamat nanti, diberi Allah SWT akan dia minuman yang sejuk.

3. Siapa membiasakan membacanya akan selamat dari kecurian dan segala yang menyakitkan.

4. Membaca surah ini setiap hari secara berterusan (tidak pernah ditinggalkan), diselamatkan harta dari gangguan perompak, pencuri dan penjahat lainnya yang membuat sakit hati dan lain-lain lagi.

SURAH AL-MURSALAAT

77. SURAH AL-MURSALAAT (50 ayat) – ‘MALAIKAT-MALAIKAT YANG DI UTUS’

DITURUNKAN DI MEKAH

Fadilatnya:-

1. Siapa membiasakan membaca surah ini maka dapat bebas dari syirik (menyekutukan Allah).

2. Jika dibaca ketika akan berdebat, maka akan menang dan mengalahkan musuh, insyaAllah.

SURAH AL-INSAN

76. SURAH AL-INSAN / AD-DHAR (31 ayat) – ‘MANUSIA / MASA’

DITURUNKAN DI MEKAH

SURAH AL-QIYAAMAH

75. SURAH AL-QIYAAMAH (40 ayat) – ‘HARI KIAMAT’

DITURUNKAN DI MEKAH

Surah Al Qiyaamah adalah surah ke-75 dalam Al Qur'an. Surah ini terdiri atas 40 ayat, dan diturunkan sesudah Surah Al-Qari’ah. Perkataan Al-Qiamah (hari kiamat) diambil dari perkataan Al-Qiamah yang terdapat pada ayat pertama surah ini.

POKOK-POKOK ISINYA :

1. Kepastian terjadinya hari kiamat dan huru-hara yang terjadi padanya.
2. Jaminan Allah SWT terhadap ayat-ayat Al Quran dalam dada Nabi Muhammad SAW sehingga ia tidak lupa tentang urutan erti dan pembacaannya.
3. Celaan Allah SWT kepada orang-orang musyrik yang lebih mencintai dunia dan meninggalkan akhirat
4. Keadaan manusia di waktu sakaratul maut.

FADILATNYA:-

1. Siapa membacanya dengan terus menerus, maka jika orang tadi ahli maksiat, insyaAllah dikembalikan menjadi orang yang ahli taat.

SURAH AL-MUDDATSSIR

74. SURAH AL-MUDDATSSIR (56 ayat) – ‘ORANG YANG BERSELIMUT’’

DITURUNKAN DI MEKAH

SURAH AL-MUZZAMMIL

73. SURAH AL-MUZZAMMIL (20 ayat) – ‘ORANG YANG MELEKATKAN PAKAIAN’’

DITURUNKAN DI MEKAH

Surah Al-Muzzammil adalah surah ke 73 dalam Al Quran yang terdiri atas 20 ayat. Surat ini termasuk surah Makkiyyah. Rasulullah saw menjelaskan bahawa keutamaan surah Al-Muzzammil berhubungan dengan perintah mendirikan solat malam(shalaatul lail). Permulaan surah ini mewajibkan solat malam. Namun, pada akhir surah, hukum solat malam menjadi sunah sebagai keringanan bagi Rasulullah saw dan umatnya.

SURAH AL-JINN

72. SURAH AL-JINN (28 ayat) – ‘JIN’

DITURUNKAN DI MEKAH

Fadilatnya:-

1. Untuk memulihkan seseorang yang dikuasai semangat jahat, baca surah ini ke telinganya. InsyaAllah pengaruh semangat jahat itu akan hilang.

2. Jika ada orang dirasuk hantu atau terkena sihir, bacalah surah ini kepadanya 3x. Baca dengan ikhlas dan ulangilah berbuat demikian selagi dirasakan perlu, terutama pada waktu Maghrib.

SURAH NUH

71. SURAH NUH (28 ayat) – ‘NABI NUH’

DITURUNKAN DI MEKAH

Fadilatnya:-

1. Baca surah ini berulang kali dengan yakin. Ia amat berkesan dalam menambahkan rezeki pembacanya.

2. Biasakan membaca surah Nuh, akan selamat dari kejahatan orang yang menganiaya/zalim. Keinginan atau hajat dapat terlaksana dengan mudah, dan tidak akan mati, sebelum diperlihatkan kepadanya tempat istirehatnya di syurga.

3. Sahabat Nabi saw mengatakan bahawa keselamatan kaum muslimin berada dalam tiga perkara, salah satunya adalah doa Nabi Nuh a.s. Orang yang ingin mendapatkan fadilah surah Nuh, berdoa seperti Nabi Nuh a.s. pada ayat 28.

SURAH MA'ARIJ

70. SURAH MA’ARIJ (44 ayat) – ‘TANGGA-TANGGA UNTUK NAIK’

DITURUNKAN DI MEKAH

Fadilatnya:-

1. Baca sebelum tidur. InsyaAllah orang yang membacanya akan terhindar dari bermimpi yang buruk-buruk.

SURAH AL-HAAQQAH

69. SURAH AL-HAAQQAH (52 ayat) – ‘KEADAAN YANG SEBENARNYA’’

DITURUNKAN DI MEKAH

Fadilatnya:-

1. Baca surah ini dan tiupkan pada sedikit air dan gunakan untuk melembabkan mulut bayi yang baru lahir. InsyaAllah bayi itu akan terpelihara dari sebarang penyakit. Bahkan cara ini juga dipercayai akan menambahkan daya kecerdasan bayi tersebut.

Dibaca, ditiupkan kepada minyak zaitun kegunaan bayi, insyaAllah bayi itu akan terhindar daripada semua jenis serangga yang berbahaya. Minyak ini berguna untuk memulihkan segala jenis penyakit di dalam tubuh bayi, dengan cara menyapu bahagian tubuh yang sakit itu dengan minyak zaitun.

SURAH AL-QALAM

68. SURAH AL-QALAM (52 ayat) – ‘KALAM’

DITURUNKAN DI MEKAH

Fadilatnya:-

1. Ayat 29 adalah doa menyesal akibat keburukan diri sendiri. Sesudah kita bertaubat, amalkanlah doa ini.



"Maha Suci Tuhan kami! Sesungguhnya kami adalah orang-orang yang berlaku zalim!"

SURAH AL-MULK

67. SURAH AL-MULK (30 ayat) – ‘KERAJAAN’

DITURUNKAN DI MEKAH

Surah Al Mulk bererti “Kuasa Pemerintah”. Ia adalah surah pelepasan kerana ia menyelamatkan pembacanya dari siksa kubur. Rasulullah saw. bersabda: “Sesungguhnya di dalam Al Quran itu ada satu surah yang mengandungi 30 ayat.. Surah itu ialah surah Al Mulk. Ia akan datang kepada pembacanya untuk membantu bersoal jawab dalam kubur sehinggalah mereka selamat masuk ke dalam Syurga.”

Fadilatnya:-

1. Surah ini mendatangkan syafaat pada hari kiamat, menjadi peguambela di hadapan Allah SWT bagi pihak orang yang membacanya sehingga terlepas daripada soalan-soalan Allah SWT, mempertahankan orang mati dalam kubur sehingga terselamat daripada seksa kubur. Dibaca setiap malam.

2. Barangsiapa yang membaca surah ini, maka pada hari kiamat berada pada naungan sayap malaikat dan dia berparas elok seperti paras Nabi Yusuf a.s.

3. Jika ada orang sakit keras, bacalah surah ini di hujung kakinya.

4. Ayat ke 14 dari surah Al Mulk, jika dibaca sebanyak 2,012 kali, maka dapat menolak bala dan bencana, menghilangkan sifat fakir, serta cepat memperoleh pangkat dan jawatan.

Apabila mengkehendaki akan melihat sesuatu maka hendaklah membaca Ayat 14 ketika hendak tidur. InsyaAllah akan bermimpi melihat sesuatu yang dikehendakinya.

Ayat 14 adalah doa untuk jauhkan seksa kubur. Jika sakit, baca dan gosok tempat sakit. Amalkan juga untuk mohon murah rezeki.



Tidakkah Allah yang menciptakan sekalian makhluk itu mengetahui (segala-galanya)? Sedang Ia Maha Halus urusan PentadbiranNya, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya!

SURAH AT-TAHRIM

66. SURAH AT-TAHRIM (12 ayat) – ‘MENGHARAMKAN’

DITURUNKAN DI MADINAH

Fadilatnya:-

1. Ayat 8 ini baik selalu dilafazkan apabila beristighfar atau bertaubat. Semoga Allah SWT mengampunkan dosa-dosa dan seterusnya hidup dalam iman yang sempurna.


"Wahai Tuhan kami! Sempurnakanlah bagi kami cahaya kami, dan limpahkanlah keampunan kepada kami; sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu".

SURAH AL-THALAQ

65. SURAH AL-THALAQ (12 ayat) – ‘TALAK’

DITURUNKAN DI MADINAH

Fadilatnya:-

1. Golongan orang yang terdesak - ditimpa oleh malapetaka. Bacakan ayat Seribu Dinar –
Surah Thalaq Ayat 2.


"dan sesiapa yang bertaqwa kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya), nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkannya)"


2. Baca ayat 3 dengan banyaknya, insyaAllah akan berkesan untuk mengurangkan kemiskinan. Selain itu, jika ia dibaca untuk sesuatu tujuan, maka tujuan atau maksud itu akan tercapai, insyaAllah.


“Dan memberinya rezeki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. Dan barangsiapa bertawakal kepada Allah nescaya Allah akan mencukupkan (keperluannya). Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan (yang dikehendaki-Nya). Sesungguhnya Allah telah mengadakan bagi tiap-tiap sesuatu itu ketetapan.”


3. Apabila diwiridkan Ayat 2 & 3 pada tiap-tiap selesai solat fardhu, nescaya Allah SWT akan murahkan rezekinya dan akan mencapai kemuliaan dunia dan akhirat. Dibaca dengan bilangan yang ganjil iaitu satu, tiga, limat tujuh, sembilan kali dan seterusnya.

4. Ayat 7 adalah salah satu ayat yang dipanggil “Ayat Rezeki”. Kaedah untuk
mengamalkannya:-
a. Kerjakan puasa sunat pada hari Khamis
b. Kerjakan solat hajat pada malamnya.
c. Baca istighfar 100 kali
d. Baca selawat ke atas Nabi 100 kali
e. Baca Ayat 7 ini 100 kali.

SURAH AT-TAGHABUN

64. SURAH AT-TAGHABUN (18 ayat) - ‘HARI DITAMPAKKAN KESALAHAN-KESALAHAN’

DITURUNKAN DI MADINAH

SURAH AL-MUNAFIQUN

63. SURAH AL-MUNAFIQUN (11 ayat) – ‘ORANG-ORANG MUNAFIK’

DITURUNKAN DI MADINAH

SURAH AL-JUMU'AH

62. SURAH AL-JUMU`AH (11 ayat) – ‘HARI JUMA`AT’

DITURUNKAN DI MADINAH

SURAH ASH-SHAFF

61. SURAH ASH-SHAFF (14 ayat) – ‘BARISAN PERANG’

DITURUNKAN DI MADINAH

SURAH AL-MUMTAHANAH

60. SURAH AL-MUMTAHANAH (13 ayat) – ‘PEREMPUAN YANG DI UJI’’

DITURUNKAN DI MADINAH

Fadilatnya:-

1. Ayat 5 adalah doa memohon iman tetap tidak terpesong kerana tindasan kaum kafir. Dalam keadaan pergaulan hidup dengan orang kafir, umat Islam hendaklah sentiasa berwaspada dan berdoa agar tidak terpengaruh dengan akidah mereka serta tidak takut lalu mengikut sahaja kehendak mereka apabila ditindas.


"Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau jadikan pendirian dan keyakinan kami terpesong kerana penindasan orang-orang kafir, dan ampunkanlah dosa kami wahai Tuhan kami; sesungguhnya Engkaulah sahaja Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana".

SURAH AL-HASYR

59. SURAH AL-HASYR (24 ayat) – ‘PENGUSIRAN’

DITURUNKAN DI MADINAH

Surah Al Hasyr merupakan surah yang ke 59 dalam Al Quran.

Fadilatnya:-

1. Jika dibaca berulang kali setiap malam Jumaat, maka orang yang mengamalkannya akan terhindar dari segala penyakit dan Allah SWT tetapkan imannya menghadapi ujian dan cubaan hidup.

2. Amalkan membaca doa Ayat 10 (bermula dari “robbanagh firlana..” hingga habis) pagi dan petang agar hati dijauhkan dari melakukan perbuatan-perbuatan yang dilarang seperti hasad dengki, membalas dendam, pemarah dan sebagainya.


"Wahai Tuhan kami! Ampunkanlah dosa kami dan dosa saudara-saudara kami yang mendahului kami dalam iman, dan janganlah Engkau jadikan dalam hati perasaan hasad dengki dan dendam terhadap orang-orang yang beriman. Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya Engkau Amat Melimpah Belas kasihan dan RahmatMu".


3. Ayat 21-24 jika dibaca pada air lalu diminumkan kepada budak pelayan atau anak yang dikhuatirkan pergi, maka insyaAllah tidak akan pergi tanpa izin.



21. "Sekiranya Kami turunkan Al-Quran ini ke atas sebuah gunung, nescaya engkau melihat gunung itu khusyuk serta pecah belah kerana takut kepada Allah. Dan (ingatlah), misal-misal perbandingan ini Kami kemukakan kepada umat manusia, supaya mereka memikirkannya."


22. "Dia lah Allah, yang tidak ada Tuhan melainkan Dia; Yang Mengetahui perkara yang ghaib dan yang nyata; Dia lah Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani."


23."Dia lah Allah, yang tidak ada Tuhan melainkan Dia; Yang Menguasai (sekalian alam); Yang Maha Suci; Yang Maha Selamat Sejahtera (dari segala kekurangan); Yang Maha Melimpahkan Keamanan; Yang Maha Pengawal serta Pengawas; Yang Maha Kuasa; Yang Maha Kuat (menundukkan segala-galanya); Yang Melengkapi segala KebesaranNya. Maha Suci Allah dari segala yang mereka sekutukan denganNya."


24. "Dia lah Allah, Yang Menciptakan sekalian makhluk; Yang Mengadakan (dari tiada kepada ada); Yang Membentuk rupa (makhluk-makhlukNya menurut yang dikehendakiNya); bagiNyalah nama-nama yang sebaik-baiknya dan semulia-mulianya; bertasbih kepadaNya segala yang ada di langit dan di bumi; dan Dia lah Yang tiada bandingNya, lagi Maha Bijaksana."


4. Untuk menguatkan ingatan, tulis ayat 22-24 pada mangkuk atau piring. Kemudian curahkan air hujan yang terus dari langit (air itu tidak ditadah dari atap atau seumpamanya) ke dalam mangkuk tadi. Kemudian diminum, insyaAllah ingatan kita akan kuat kembali mudah untuk menghafal.

Ayat 22-24 ini juga boleh diamalkan untuk anak-anak lembut hati / elak panas baran.

5. Sesiapa ketika bangun Subuh dan Asar membaca :-

“A’uzubillahiminassyaitonirrajim”, diikuti membaca ayat 22-24 Surah Al Hasyr, maka Allah SWT mewakilkan 70 malaikat berselawat atasnya hingga ke petang dan jika dia meninggal dunia pada hari itu, dikira mati syahid.

6. Untuk melembutkan hati, baca Ayat 21 diikuti dengan Surah Taha Ayat 1-6. Selepas itu bacalah surah Al-Fatihah, Ayat Kursi, Al Ikhlas, Al Kafirun, An-Nas dan akhir sekali ditutup dengan doa, “Ya Allah, KAU lembutkanlah hati anak-anakku, hatiku, sebagaimana KAU melembutkan besi Nabi Daud.”

SURAH AL-MUJAADALAH

58. SURAH AL-MUJAADALAH (22 ayat) – ‘WANITA YANG MENGAJUKAN GUGATAN’

DITURUNKAN DI MADINAH

Fadilatnya:-

1. Untuk mengubati orang yang susah tidur, baca surah ini dekat telinganya. InsyaAllah dia akan terlelap dengan lenanya. Jika masih belum memberi kesan, ulangi membacanya sehingga berjaya .

2. Jika dibaca surah ini pada orang yang sedang sakit tenat, insyaAllah sakit teruknya akan berkurangan.

SURAH AL-HADID

57. SURAH AL-HADID (29 ayat) – ‘BESI’

DITURUNKAN DI MADINAH

Fadilatnya:-

1. Untuk mengembalikan pandangan, amalkan doa dari surah Al Hadid Ayat 1-6 dan akhir surah Al Hasyr, Ayat 22-24. Kemudian baca doa memohon apa yang dihajatkan.

2. Nabi saw bersabda: “ Sesungguhnya surah yang terdapat tasbih di sana terdapat satu ayat yang lebih baik daripada seribu ayat. Ayat tersebut adalah Ayat 3”. Baca sebelum tidur untuk kukuhkan iman.


"Dia lah Yang Awal dan Yang Akhir; dan Yang Zahir serta Yang Batin; dan Dia lah Yang Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu."


3. Ayat 4 (bermula dari “wahuwa ma’akum… basiir) dapat dijadikan ubat orang kena racun.


"Dan Ia tetap bersama-sama kamu di mana sahaja kamu berada, dan Allah Maha Melihat akan apa yang kamu kerjakan."

4. Ayat 13 adalah doa yang boleh dibaca 10 kali selepas tiap-tiap solat dan niat apa yang anda hajatkan - agar suami/anak-anak tidak terus melepak di luar rumah dan salah pilih kawan; doa jika ada masalah di pejabat; doa semoga orang yang berhutang dengan kita mahu menjelaskan hutang-hutangnya; jika kena fitnah dan aniaya dan sebagainya.


"..diadakanlah di antara mereka (yang beriman dan yang munafik itu) sebuah tembok yang mempunyai pintu, di sebelah dalamnya mengandungi rahmat (Syurga dan nikmat), dan di sebelah luarnya, dari situ terdapat (neraka) dan azab seksa."

SURAH AL-WAAQI'AH

56. SURAH AL WAAQI’AH (96 ayat) – ‘HARI KIAMAT’

DITURUNKAN DI MEKAH

Surah Al Waaqi’ah bererti Hari Kiamat, iaitu Surah yang ke 56 di dalam Al Quran. Surah ini diturunkan sesudah Surah Taahaa. Ia menolak anggapan kaum kafir musyrik yang meragui akan berlakunya Hari Kiamat.

POKOK-POKOK ISINYA:

A. Keimanan:
1. Huru-hara di waktu terjadinya hari kiamat;
2. Manusia di waktu hisab (hari perhitungan) terbahagi atas tiga golongan, iaitu golongan yang segera menjalankan kebaikan, golongan kanan dan golongan yang celaka serta balasan yang diperoleh oleh masing-masing golongan;
3. Bantahan Allah SWT terhadap keingkaran orang-orang yang mengingkari adanya Tuhan, hari berbangkit, dan adanya hisab;
4. Al Quran berasal dari Luh Mahfuz.

B. Lain-lain: gambaran tentang syurga dan neraka.

FADILATNYA:-

1. Membacanya setiap malam akan menjauhkan kepapaan selama-lamanya. Kemanafaatan surah ini adalah untuk menarik rezeki yang halal, apabila dibacanya sekalipun tanpa ada tambahan bacaan doa lainnya.


2. Tersebut dalam kitab Khazinatul Asrar:- Membaca surah ini 41 kali dalam suatu majlis, akan ditunaikan hajat khususnya dalam perkara memohon rezeki daripada Allah. Surah ini mempunyai rahsia yang sangat besar dan khasiatnya yang ajaib dalam hal mencari kekayaan dan menghilangkan kemiskinan. Ajarkan dia kepada anak-anak.


3. Amalkan membacanya sebagai wirid selepas tiap kali solat Asar sebanyak 14 kali, insyaAllah akan segera terbuka pintu rezeki.


4. Jika dibacakan kepada orang yang sedang sakit, insyaAllah akan ringanlah sakitnya.


5. Jika dibacakan dihadapan orang yang sedang nazak, insyaAllah akan memudahkan sakaratulmautnya.


6. Jika dibacakan untuk ahli kubur, insyaAllah akan meringankan siksa kuburnya.


7. Barangsiapa membaca surah Al Waqiah pada tiap-tiap malam Jumaat, ia mendapat beberapa kelebihan:-
a. Allah SWT mengasihinya
b. Sekalian manusia juga mengasihinya
c. Terhindar dari melakukan kejahatan
d. Selamat dari kepapaan
e. Dapat mengelak dari kebinasaan


8. Barangsiapa membaca surah Al Hadid, Al Waqiah dan Ar Rahman, ia mendapat gelaran dari Allah Yang Maha Besar dengan seruan; “Wahai penduduk Jannatul Firdaus”


9. Ayat 5 dari surah ini dan ayat 14, surah Al Haqqah apabila ditulis pada pinggan lalu diisi air dan dilebur, kemudian diminumkan orang yang sulit dan sukar kencing, maka insyaAllah dapat menjadi mudah bahkan kemungkinan hingga dapat mengeluarkan batu karang.


"Dan gunung-ganang dihancur leburkan dengan selebur-leburnya"
-Surah Al-Waaqi'ah : Ayat 5



"Dan bumi serta gunung-ganang diangkat (dari tempatnya) lalu dihancurkan keduanya dengan sekali hancur"
-Surah Al Haqqah : Ayat 14


10.Untuk memulihkan sakit kepala, bacalah ayat 19 sebanyak 3 kali, kemudian tiupkan ke kepala orang yang sedang sakit. InsyaAllah sakit kepala itu akan hilang.


"Mereka tidak merasa pening kepala dan tidak pula mabuk dengan sebab menikmatinya."


11.Khas Untuk Wanita - rawatan dalaman supaya awet muda, bacalah ayat-ayat 35 – 38.

Caranya:-
a. Lepas Isyak ambil air segelas, baca Al Fatihah 1x, Ayat Kursi 1x dan Ayat 35-38 tujuh kali.
b. Tiup dalam air dan minum. Niat dalam hati untuk menjaga kecantikan diri kita untuk
kebahagiaan rumahtangga kita.


(35). Sesungguhnya Kami telah menciptakan isteri-isteri mereka dengan ciptaan istimewa,
(36). Serta Kami jadikan mereka sentiasa dara (yang tidak pernah disentuh),
(37). Yang tetap mencintai jodohnya, serta yang sebaya umurnya.
(38). (semuanya itu disediakan) bagi puak kanan;




12.Ayat 36 hingga 74 diamalkan untuk murah rezeki dari segi kesihatan, kewangan dan harta kekayaan.



13. Cara di Nur Syifa berlindung kepada Allah dari makhluk ghaib yang jahat dengan membaca surah Al-Waqiah : 1 - 7. ( Tahan Nafas ).

SURAH AR-RAHMAN

55. SURAH AR-RAHMAN (78 ayat) – ‘YANG MAHA PEMURAH’

DITURUNKAN DI MADINAH

Fadilatnya:-

1. Surah Ar-Rahman membantu kita mendisiplinkan diri menjadi hamba Allah yang bersyukur. Selepas solat Zohor, bacalah surah Ar-Rahman- Nabi SAW bersabda: “Segala sesuatu itu mempunyai mempelai, dan mempelai bagi Al-Quran adalah surah Ar-Rahman.” Surah Ar-Rahman menanam sifat syukur di dalam hati atas nikmat-nikmat Allah dan dengan amalan membaca Surah Ar-Rahman juga sangat baik untuk meningkatkan kecerdasan otak.

2. Ibu-ibu yang banyak membaca surah ini ketika mengandung, kelak bila lahir anaknya menjadi seorang yang sentiasa periang.

SURAH AL-QAMAR

54. SURAH AL-QAMAR (55 ayat) - BULAN

DITURUNKAN DI MEKAH

SURAH AN-NAJM

53. SURAH AN-NAJM (62 ayat) – ‘BINTANG’

DITURUNKAN DI MEKAH

Surah ini diturunkan selepas Surah Al-Ikhlas. Nama An Najm yang membawa maksud haiwan yang diambil daripada perkataan An Najm yang terdapat pada ayat pertama surah ini.

POKOK-POKOK ISINYA:


A. KEIMANAN:
1. Al Quran adalah wahyu Allah yang diturunkan kepada Nabi Muhammad s.a.w. dengan perantaraan Jibril a.s.
2. Kebatilan penyembah berhala;
3. Tidak ada seseorangpun memberi syafaat tanpa keizinan Allah;
4. Setiap manusia memikul dosa masing-masing.

B. HUKUM HAKAM:
1. Kewajipan menjauhi daripada melakukan dosa-dosa besar;
2. Kewajipan bersujud dan menyembah Allah SWT sahaja;

C. LAIN-LAIN:
1. Nabi Muhammmad s.a.w. melihat malaikat Jibril 2 kali dalam bentuk asalnya, sekali sewaktu menerima wahyu pertama dan sekali lagi pada di Sidratul Muntaha;
2. Menggalakkan manusia jangan mengatakan dirinya beriman kerana hanya Allah SWT yang mengetahui siapa yang bertakwa kepada-Nya;
3. Orang-orang musyrik selalu memperolok-olokkan di dalam Al Quran.

SURAH AT-THUR

52. SURAH AT-THUR (49 ayat) – ‘BUKIT’

DITURUNKAN DI MEKAH

SURAH ADZ-DZARIYAT

51. SURAH ADZ-DZARIYAT (60 ayat) – ‘ANGIN YANG MENERBANGKAN’

DITURUNKAN DI MEKAH

Fadilatnya:-

1. Ambil 2 biji telur ayam, direbuskan hingga masak. Buang kulit telur, yang satu dibacakan ayat 47 kemudian ditiupkan padanya, lantas diberikan kepada suami. Telur yang satu lagi dibacakan ayat 48 kemudian ditiupkan padanya, lantas diberikan kepada isteri. InsyaAllah dapat meningkat kemesraan suami isteri. Cara rawatan ini telah dilakukan oleh Hasan Al-Bisri.



47."Dan langit itu Kami dirikan dengan kekuasaan Kami (dalam bentuk binaan yang kukuh rapi). Dan sesungguhnya Kami adalah mempunyai kekuasaan yang luas tidak terhingga."



48."Dan bumi pula Kami hamparkan (untuk kemudahan kamu mendiaminya); maka Kamilah sebaik-baik yang menghamparkannya."

SURAH QAAF

50. SURAH QAAF (45 ayat) – ‘DIMULAKAN DENGAN HURUF QAAF’

DITURUNKAN DI MEKAH

Fadilatnya:-

1. Surah ini dibaca pada orang yang mendekati mati, insyaallah diringankan dalam sakratul maut.

2. Ayat 16-45 dan Surah Shod Ayat 34-61 diamalkan untuk mengubat penyakit yang ada kaitan dengan tulang seperti sakit rheumatism, arthritis, sakit sendi, tulang patah atau fracture, slip disc, sakit tulang belakang.

3. Baca Ayat 22 setiap kali lepas solat sebanyak 7 kali dan setiap kali selesai membaca ayat tersebut, baca selawat kepada Nabi SAW sambil meniup pada kedua kuku ibu jari. Kemudian kuku ibu jari itu dicium dan disapukan kepada kedua mata. InsyaAllah bertambah cahaya kepada mata dan hilang kerabunan mata dengan keizinan Allah SWT.


“Sesungguhnya engkau dalam keadaan lalai mengenai hal itu, lalu Kami singkapkan dari (penglihatanmu) penutup yang menutupimu, maka pemandanganmu pada hari itu pun amat tajam.”

SURAH AL-HUJURAT

49. SURAH AL-HUJURAT (18 ayat) – ‘KAMAR-KAMAR’

DITURUNKAN DI MADINAH

SURAH AL-FATH

48. SURAH AL-FATH (29 ayat) – ‘KEMENANGAN’

DITURUNKAN DI MADINAH

Al-Fath bererti “kemenangan” iaitu kemenangan sempena pembukaan kota Makkah. Membaca surah ini, seolah-olah turut menyaksikan pembukaan dan penaklukan Makkah bersama Nabi Muhammad saw.

Fadilatnya:-

1. Berdasarkan panduan ulamak: “Barangsiapa membaca surah Al-Fath pada permulaan malam dari bulan Ramadan, insyaAllah sepanjang tahun itu ia terhindar dari mala petaka dan rezekinya melimpah ruah.

2. Jika membaca surah ini banyak kali, yang lemah akan menjadi kuat, yang pada asalnya rendah/terhina, akan menjadi mulia, yang mengalami kekalahan akan menang, yang pada asalnya kesulitan dalam penghidupannya, akan dimudahkan urusannya oleh Allah, atau jika dibaca ketika dalam tahanan/penjara maka segera dikeluarkan, dan siapa dilanda kekalutan fikiran/kesusahan, yang mempunyai hutang bacalah surah ini, insyaAllah akan dapat membayar hutangnya dan lenyaplah kesusahannya.

Sabda Rasulullah s.a.w yang maksudnya: "Berhati-hatilah kamu dalam berhutang, sesungguhnya hutang itu mendatangkan kerisauan di malam hari dan menyebabkan kehinaan di siang hari."
- Riwayat al-Baihaqi

SURAH MUHAMMAD

47. SURAH MUHAMMAD (38 ayat) – ‘NABI MUHAMMAD S.A.W’

DITURUNKAN DI MADINAH

Fadilatnya:-

1. Baca surah ini, tiupkan kepada pesakit, insyaAllah apa penyakit yang dideritainya akan sembuh.

2. Ayat 21-32 dan Surah Taha Ayat 120-135 adalah ayat “penyejuk” iaitu penawar kepada orang yang panas baran dan untuk mententeramkan jiwa, fikiran dan hati.

SURAH AL-AHQAAF

46. SURAH AL-AHQAAF (35 ayat) – ‘BUKIT-BUKIT PASIR’

DITURUNKAN DI MEKAH

Al-Ahqaaf mengandungi kisah manusia yang sebahagiannya enggan mengakui Nabi Muhammad saw. Sebahagian lagi manusia mentaati kerasulan baginda disamping mengerjakan segala suruhan Allah SWT. Ia juga satu daripada tujuh surah sebaris dalam Al-Quran yang bermula dengan “HAA MIIM”. Orang yang mengamalkan surah ini akan mendapat pahala yang besar dan mendapat pembelaan di akhirat kelak.

Fadilatnya:-

1. Baca Ayat 15 kemudian tiupkan kepada anak atau isteri yang tidak taat. Doa ini adalah doa kesejahteraan keluarga, suami-isteri selalu bersyukur dan anak-anak menjadi baik. Dibaca setiap selepas solat.


15. "...dan jadikanlah sifat-sifat kebaikan meresap masuk ke dalam jiwa zuriat keturunanku. Sesungguhnya aku bertaubat kepadaMu, dan sesungguhnya aku dari orang-orang Islam (yang tunduk patuh kepadaMu)".

SURAH AL-JAATHIYAH

45. SURAH AL-JAATHIYAH (37 ayat) – ‘YANG BERLUTUT’

DITURUNKAN DI MEKAH

Al-Jathiyah bererti “bertelut” iaitu menggambarkan keadaan manusia bertelut dalam keadaan cemas semasa di akhirat, menunggu suratan amalnya, yang akan menentukan samada akan masuk syurga atau neraka. Ia juga satu daripada tujuh surah sebaris dalam Al-Quran yang bermula dengan “HAA MIIM”. Orang yang mengamalkan surah ini akan mendapat pahala yang besar dan mendapat pembelaan di akhirat kelak.

Fadilatnya:-

1. Jika pergi menangkap ikan, memancing atau memukat, bacakan ayat 13 pada mata kail atau pukat yang telah dibubuh umpannya. InsyaAllah dikurniakan rezeki hasil tangkapan ikan.


“Dan diadakan-Nya bagi kamu (kemudahan) yang ada di langit dan yang ada dibumi semuanya dari Allah. Sesungguhnya yang demikian itu menjadi keterangan bagi kaum yang memikirkannya”


2. Biasakan membaca surah ini, kelak di hari kiamat akan ditutupi cela dan dihilangkan dari ketakutan.